Všimli jste si někdy, že se vám při jízdě nebo při brzdění třese volant? Možná se to stalo jednou, když jste jen příliš akcelerovali, zatáčeli nebo brzdili. Ale pokud se vám to děje téměř pravidelně, je důležité začít tento stav řešit. Za třesením a vibracemi volantu mohou být někdy i neškodné příčiny, ale určitě je netřeba podcenit.
Třesení volantu je jasně viditelným, citelným a rozpoznatelným signálem, že něco v řízení, kolech, podvozku či brzdách nepracuje tak, jak má.
Často se může jevit pouze jako jemné vibrace v rukou, ale v horším případě může volant poskakovat až natolik, že se vám těžko udržuje stabilita při jízdě. Tento stav je obzvlášť citelný při vyšších rychlostech, například na dálnici, kde se jakákoliv nerovnováha projeví naplno a tehdy jde i o velké nebezpečí.
Někdy jsou vibrace znatelné už od nižších rychlostí, případně pouze při prudkém zrychlení či brzdění. Poměrně často se objevují i na nerovném povrchu, kde se i ty nejmenší problémy s podvozkem nebo koly ještě více zhorší.
Mezi nejčastější a zároveň nejméně problematické příčiny třesení patří nesprávně vyvážená kola, která způsobí, že se kola točí nesouvisle a přenášejí tak vibrace i do volantu. Často mohou být zdrojem problémů i poškozené či křivé disky kol, které při rotaci vyvolávají třesení, které se projeví nejvíce při jízdě.
Problémem je i to, pokud disky nejsou na nábojích správně upevněné, což může situaci zhoršit. Vliv na třesení volantu během jízdy však má i opotřebení komponentů podvozku, které se unaví, vytvoří se v nich vůle a vibrace jsou na světě.
Velmi často se objevují vibrace na volantu ne během jízdy, ale až při stlačení brzdového pedálu. V praxi to vypadá tak, že při mírném či silnějším brzdění začnete cítit chvění a výraznější bouchání do volantu. Ačkoli netřeba hned propadnout panice, netřeba tento signál ani podcenit. Jde totiž o příznak opotřebování brzd.
Nejčastějším důvodem třesení volantu během brzdění jsou opotřebované brzdové kotouče nebo destičky. Kotouče se mohou postupně opotřebovat nerovnoměrně, případně se při extrémním zatížení mohou i mírně zdeformovat, což způsobí vibrace.
Pokud mají kotouče vlnky nebo viditelné rýhy, brzdná plocha už není tak hladká a při brzdění se vibrace přenášejí přímo do volantu. To isté platí i pre brzdové platničky, ktoré sú príliš zodraté alebo poškodené, čo sa prejaví aj pískaním.
Mezi nimi a kotoučem však v každém případě vznikají zvýšené tření nebo různé nepravidelnosti při brzdění a právě to mohou vést k chvění.
Ačkoli brzdové komponenty patří mezi ty nejdůležitější v celém vozidle, běžné opotřebení je při nich úplně přirozené. Problém však nastává, když se příznaky zanedbají natolik, že začnou ohrožovat nejen komfort jízdy, ale zejména její bezpečnost. V takovém případě je lepší nenechat nic náhodě a navštívit autoservis.
Někdy za vibracemi a třesením nestojí pouze kola či brzdy, ale i různé jiné komponenty podvozku. Velmi důležitou roli hrají například silentbloky, které zajišťují pružné uchycení motoru a ramen. Pokud jsou poškozené či nadměrně opotřebované, neabsorbují otřesy tak, jak by měly a proto můžete pociťovat chvění ve volantu.
Problémem mohou být i čepy, které jsou součástí řízení. Jejich vůle či nefunkčnost může způsobit, že volant začne při jízdě tancovat přímo ve vašich rukách.
Vliv na stabilitu vozidla mají i tlumiče a pružiny. Pokud jsou tlumiče vytečené nebo úplně zodraté, přestanou plnit svou funkci tlumení nerovností, což se může projevit zvýšeným třesením volantu, hlavně na horších cestách a při přejezdu zatáček.
Problém však může být ukryt i v poškozené poloose, která přenáší točivý moment z převodovky na kola. Při narušené poloose se mohou vibrace přenášet rovnou do volantu a to hlavně při zrychlování. Výsledkem bude znova vibrování volantu a těžkosti se stabilitou směru řízení. Samozřejmě, dalších signálů může být více.
Pokud se budou kromě vibrací na volantu objevovat i vibrace či třesení přímo na kolech, mohou za tím být i zodraté nebo jinak poškozené náboje kol. Pokud i po kontrole jejich uchycení problém přetrvává, třeba jít do autoservisu.
Někdy se při hledání zdroje třesení netřeba zaměřit pouze na kola, brzdy nebo zavěšení kol. Pokud cítíte, že se volant nepřirozeně třepe, táhá nebo že auto nereaguje tak, jak by mělo, může to být způsobené i problémem v systému řízení.
Za takovým stavem může být například poškození mechanismu domku řízení. Ten zajišťuje spojení mezi volantem a koly, ale pokud jsou v něm vůle nebo nějaké poškození, mohou se přenášet vibrace rovnou do vašich rukou. Oveľa horšie však je, že riskujete aj nepravidelnú odozvu auta pri zatáčaní a stratu kontroly.
Dalším typickým projevem, který napovídá o problému s řízením, je zvláštní skřípání nebo cvakání při točení volantem. Pokud při každém vytočení kol doleva či doprava uslyšíte nepříjemné a zejména nepřirozené zvuky, nemali by ste to ignorovať.
Často může být za těmito projevy i nedostatek hydraulické kapaliny v posilovači řízení, ale do úvahy třeba brát i závažnější mechanické poškození.
Problémovým projevem je i špatná či nedostatečná odezva volantu, když máte pocit, že musíte točit silněji, že volant se zasekává nebo se nevrací plynule do původní polohy. Pokud zpozorujete cokoliv z uvedeného, neodkladajte návštevu a dôslednú kontrolu v servise. V tomto případě už nejde pouze o komfort, ale i o bezpečnost.
zakoupené na runder.cz 01.04.2025
zakoupené na runder.cz 20.03.2025
zakoupené na runder.cz 17.03.2025
zakoupené na runder.cz 23.03.2025
zakoupené na runder.cz 18.03.2025
zakoupené na runder.cz 16.03.2025