Dálniční rychlost 150 km/h
Čeští poslanci se rozhodli schválit novelu zákona, která zavádí povolenou maximální rychlost na vybraných dálničních úsecích na 150 km/h. Podle tamního ministra dopravy Martina Kupky (ODS) prvních úseků, na kterých bude možné rychlost zvýšit, se řidiči na českých dálnicích dočkají do dvou let. Rychlostní limit 150 km/h by se měl týkat pouze nových nebo modernizovaných úseků dálnic. Je důležité dodat, že podmínkou je, aby daná část dálnice umožňovala snížení rychlosti prostřednictvím proměnlivých dopravních značek v případě zhoršeného počasí, snížené viditelnosti či hustšího provozu.
Novela by měla vejít v platnost od 1. ledna 2024, předtím jsou však ještě zapotřebí další právní kroky, a tedy schválení Senátem a prezidentem České republiky. Martin Kupka zároveň novinářům uvedl, že se Ministerstvo dopravy České republiky bude snažit, aby alespoň na jednom z doporučených úseků bylo k začátku příštího roku zajištěno vše tak, aby „to mohlo fungovat“.
Kontroverzní rozhodnutí
Rozhodnutí českých poslanců v období, kdy je vyvíjen tlak na snižování emisí v dopravě prostřednictvím různých rychlostních limitů, je poměrně kontroverzní. Vyšší rychlost totiž znamená i vyšší spotřebu paliva a tím pádem i více vypouštěných emisí do ovzduší. V okolních zemích střední Evropy je trendem maximální rychlost na dálnicích 130 km/h (v Polsku je maximální rychlost na dálnicích 140 km/h).
V Rakousku zase roste tlak expertů a obyvatelstva na snižování dálničních rychlostních limitů. Rychlejší jízda je umožněna jen elektromobilem, i to jen v IG-L zónách, kde musí ostatní účastníci provozu snížit rychlost ze 130 km/h na 100 km/h, nebo na některých úsecích až na 80 km/h.
V roce 2021 se zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h testovalo i na 38-kilometrovém úseku dálnice D1 mezi Popradem a Behárovcami, u nás na Slovensku. Nakonec se Ministerstvo dopravy rozhodlo rychlost nezvýšit, protože úspora času jízdy nevyvážila negativa, která vyšší rychlost přinesla. Těmi jsou zvýšené emise, zvýšená hlučnost a větší riziko smrtelných nehod.
Česko chce zavést i další změny
Kromě nového rychlostního limitu novela zavádí možnost získání řidičského oprávnění pro osoby od 17 let (podobně jako u nás). Mladý řidič tak musí jezdit pod dozorem mentora až do dovršení zletilosti. Jednou z dalších zajímavých legislativních novinek je také možnost jízdy bez řidičského oprávnění a dokladů od vozidla. Samozřejmě, že řidič musí mít platný řidičský průkaz a auto musí být legálně přihlášeno do užívání, avšak od roku 2024 by řidiči nemuseli mít s sebou doklady, které jsou dnes povinností.
Dejte nám vědět co si myslíte o připravených změnách v České republice. Přivítali byste zvýšení maximální rychlosti na vybraných dálničních úsecích na 150 km/h iu nás?
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024