Pokud jste fanouškem rychlých motorek, Valentino Rossi je jméno, které nelze v motocyklovém sportu obejít. Dlouhá léta patřil k těm, kteří určovali tempo, neustále lámali rekordy a přitáhli k MotoGP miliony fanoušků po celém světě. Jaké byly jeho začátky, kdy zažil vrchol kariéry a jaké tituly a vítězství dosáhl? Podívejte se.
(Zdroj: depositphotos.com)
Valentino Rossi se narodil 16. února 1979 v italském Urbinu, ale vyrůstal v nedaleké Tavullii, která se později stala kultovním místem pro MotoGP.
Valentino však neměl jen štěstí na lokalitu, ale i na kořeny. Jeho otec Graziano Rossi byl sám závodník a ve své kariéře stál několikrát na pódiu v třídě motocyklů 500 cm3. Přesto jeho úplně prvním vozidlem nebyla motorka, ale upravená motokára. Máma Stefania totiž nechtěla, hned sedal na dvě kola.
Jeho otec mu složil čtyřkolový stroj s motorem z minibiku, čili z malé motorky. Valentino začal jezdit jako pětiletý a už ve věku 11 let jezdil v regionálních závodech minibiků, kde v roce 1992 vyhrál italský šampionát.
V následujících letech přešel do juniorské třídy 125 cm3 a první výsledek přišel už v sezóně 1993, kdy v italském šampionátu Sport Production obsadil celkové 9. místo. O rok později už závod vyhrál a to ho posunulo dál. V roce 1995 už jezdil evropský šampionát do 125 cm3 s týmem Sandroni a zúčastnil se i šampionátu v Itálii.
Na evropské úrovni se sice setkal s tvrdší konkurencí, ale i tam dokázal zaujmout. Díky tomu si ho všimla stáj Aprilia a nabídla mu místo v mistrovství světa. Ačkoliv stále byl ještě junior, jeho jezdecký styl působil, jakoby jezdil celý život.
Rossi přišel do nejvyšší kategorie MotoGP v roce 2000 v týmu Hondy a hned patřil mezi nejrychlejší. V premiérové sezóně bojoval o titul a skončil druhý.
O rok později už šampionát ovládl s 11 vítězstvími a tak svůj první titul v královské třídě získal ve velkém stylu. Navíc, v té době patřil do prestižního klubu pouze pár jezdců, kteří dokázali vyhrát tituly v kubaturách 125 cm3, 250 cm3 i 500 cm3.
V roce 2002 přitom přišla úplně nová éra MotoGP s 990 cm3 motory. Rossimu tato kubatura doslova sedla jako ulitá a tak v ročnících 2002 a 2003 vyhrál dohromady 20 závodů, získal dva tituly a ukázal, že je daleko před zbytkem startovního pole. Velkou zásluhu na této dominanci měla i Honda, která dala Rossimu špičkový stroj.
O to větší šok přišel v sezóně 2004, kdy Valentino odešel k Yamaze, která byla v té době o mnoho slabší. V první Velké ceně na nové motorce však hned vyhrál a celkově získal v této sezóně 9 vítězství a bez problémů i titul.
V roce 2005 svou dominanci zopakoval. Získal 11 výher, 367 bodů a ďalší titul. Yamaha se díky němu změnila na vítězný tým. Ačkoliv v letech 2006 a 2007 mu tituly unikly, v letech 2008 a 2009 se vrátil na vrchol. Od roku 2011 potom přestoupil do Ducati, ale už bez větších úspěchů. Bylo zjevné, že tato motorka mu prostě nesedí.
(Zdroj: depositphotos.com)
V 2013 se tak Rossi vrátil zpět do Yamahy. Po dvou letech trápení s Ducati to byl krok k stabilitě. Ačkoliv v této sezóně skončil až na 4. místě s 237 body a nebyl zpět na vrcholu, opět byl alespoň konkurenceschopný. Rok 2014 byl podobný.
Výsledky byly konzistentnější, přibyly pódiá a vítězství, ale na titul to nestačilo. V sezóně skončil celkově druhý, ale Márquez byl neporazitelný. Přesto bylo zřejmé, že Rossi ještě nepatří do starého železa. Potvrdil to i v roce 2015, kde dokonce vedl šampionát až do posledních závodů. Potom ale přišla penalizace a titul ztratil.
V dalších sezónách 2016 a 2017 si udržel silnou formu, ale na titul to už nestačilo. Získal několik vítězství, ale Márquez byl už nad jeho síly.
Rossi stále jezdil na špičkové úrovni, ale konkurence byla mladší, agresivnější a technologie se posouvala rychleji. V letech 2018 a 2019 se ještě objevil na pódiu, ale vítězství nepřidal. V ročníku 2019 skončil až sedmý.
Sezóna 2020 byla nejhorší. Technické problémy, pády a COVID ho odsunuly na 15. místo. O rok později eště ohlásil svůj návrat v tímu Petronas Yamaha, ale to už byla jeho labutí píseň. Právě ročník 2021 byl jeho oficiálně poslední a ačkoliv už žádné velké víťazství nepridal, jeho kariéra měla finále, jaké si legendy zaslouží.
I po konci kariéry Valentino Rossi eště neodešel ze světa závodů. Už během kariéry testoval formule a zúčastnil se rally na Monza Rally Show, kterou i vyhrál. Vždy měl blízko i k autům a tak se jim po ukončení kariéry začal věnovat naplno.
Od roku 2022 závodí v GT World Challenge Europe s tímem WRT, jezdícím na Audi R8 LMS a později na BMW M4 GT3. Jde o okruhové závody na uzavřených tratích po celé Európě. Valentino Rossi se jich neúčastní jen jako host, naopak, jezdí celé sezóny, dokonce se účastní vytrvalostních i sprintových závodů.
Během své kariéry v MotoGP odjel 432 Velkých cen, čož je historický rekord. Získal 9 titulů mistra světa, 115 víťazství a 235 pódiových umístění.
Z toho 89 výher bylo v královské třídě. Získal více než 6000 bodů. Mezi jeho rekordy patří i nejdelší kariéra v MotoGP, víťazství ve štyřech různých třídách a také fakt, že dokázal získat tituly se dvěma různými výrobci, konkrétně s Hondou i Yamahou. Kromě toho je i marketingový fenomén, zejména jeho číslo 46.
Tým se stal známým na trati, stejně tak svými typickými barvami kombinézy nebo motorky. To vše se stalo ikonou a předmětem licencovaných předmětů. Dnes má Rossi vlastní tým VR46 ve třech kategoriích a to MotoGP, Moto2 i Moto3.
zakoupené na runder.cz 22.06.2025
zakoupené na runder.cz 24.06.2025
zakoupené na runder.cz 28.06.2025
zakoupené na runder.cz 23.06.2025
zakoupené na runder.cz 01.07.2025
zakoupené na runder.cz 02.07.2025