Plánujete cestu k sousedům, ale nevíte, jak to funguje u nich na dálnicích, kdy a kde si zaobstarat dálniční známku či co vám hrozí, když „pritlačíte na plyn“? Pokud vás zajímá, na co si dát pozor, jak jsou na tom jejich cesty a kolik peněz si máte připravit, jste na správné adrese. Porovnáme si totiž Slovensko a Česko a bude to opravdu zajímavé!
Na Slovensku i v Česku existují v rámci silniční sítě tak dálnice , stejně jako dálnice. Rozdíly jsou však v tom, kolik jich je a jak se na nich jezdí.
V České republice najdeme momentálně okolo 1 700 kilometrů dálnic. Nejznámější dálnicí je D1 spojující Prahu s Brnem. Rychlostních silnic je okolo 1 500 km. Na Slovensku je momentálně okolo 520 kilometrů dálnic, mezi které patří D1, D2, D3 a D4. Rychlostních cest je okolo 300 km, patří sem R1, R2, R4 a R7. Nejznámější dálnicí je D1 spojující Bratislavu s Košicemi, která však stále není úplně dokončená a v některých úsecích se je třeba připravit na zdržení.
Za posledních několik let přibylo několik kilometrů dálnic, hlavně na severu D3 k Polsku či D4 v okolí Bratislavy. Bez problémů se zatím z Bratislavy dostanete do Žiliny, pokud využijete rychlostní cesty, tak potom přes Nitru do Banské Bystrice.
V České republice se délka dálnic pohybuje okolo 1 300 kilometrů. Nejrušnější úseky najdete na D1 a D2 směrem k Slovensku, na D5 vedoucí do Německa a na D8 směřující k Drážďanům. V posledních letech přibylo přes sto kilometrů dálnic, například na D3 směrem do jižních Čech nebo na D11 na sever k Polsku.
V nejbližších plánech se počítá s rozšířením D35, která by měla odbremenit přetíženou D1 a usnadnit propojení východních a západních částí země. Nejdůležitější dálnice, a to D1 z Prahy do Brna, prošla v posledních letech velkou rekonstrukcí.
V České republice se v současnosti používají čtyři typy elektronických dálničních známek . Standardem je roční, která platí 365 dní od data, které si řidič vybere, přičemž stojí 2 440 českých korun, což je v přepočtu přibližně 97,60 €.
Kromě toho si řidiči mohou pořídit měsíční známku s 30denní platností za 460 českých korun, tj. 18,40 €. Na kratší výlety slouží desetidenní známka za 290 českých korun, tj. 11,60 €, nebo jednodenní známka za 210 českých korun, tj. 8,40 €. Známky se kupují elektronicky, není je tedy třeba nikde lepit.
Na Slovensku je nejdelší možností 365denní dálniční známka za 90 €, která platí po celý rok od data určení. V přepočtu je to okolo 2.257 CZK.
Další volbou je 30denní známka za 17,10 €, což je okolo 427 CZK, nebo 10denní s cenou 10,80 €, tedy 275 CZK. Pro jízdu na 1 den je k dispozici dálniční známka za 8,10 eur, v přepočtu okolo 201 CZK, která platí do půlnoci zakoupeného dne.
Při porovnání je vidět, že roční dálniční známka vychází v Česku o něco dráž, na druhou stranu se dá využít na nepomerne vyšším počtu kilometrů dálnic. Jednodenní je naopak v České republice levnější. V případě dovolené je však nejlepší volbou zřejmě 10denní dálniční známka, kde je cena v obou zemích podobná.
V České republice se výše pokut za překročení rychlosti záleží na tom, zda jste v obci nebo mimo ni a o kolik kilometrů za hodinu překročíte povolenou rychlost.
Při menších překročeních v obci do 10 km/h můžete dostat pokutu až 60 €, ale trestné body vám nehrozí. Pokud to přeženete o 10 až 19 km/h, pokuta se může vyšplhat na 80 € na místě a k tomu 2 trestné body. Za překročení o 20 až 39 km/h hrozí 4 body a pokuta do 140 € na místě. V správním řízení to může až do 400 €.
Pokud překročíte rychlost o 40 km/h a více, pokuta 280 až 1000 € a získáte až 6 bodů. Ano, v ČR funguje tzv. bodový systém, který přiděluje 2, 4 nebo 6 trestných bodů za střední a vážné přestupky. Pokud nasbíráte 12 bodů, rok si nezařídíte.
Je však třeba říci, že se to týká pouze domácích řidičů. Na Slovensku bodový systém neexistuje, ale pokutám za překročení rychlosti se nevyhnete. Pokud ji překročíte v obci do 20 km/h a mimo obec do 30 km/h, můžete dostat pokutu do 50 €. Při rychlejší jízdě v obci od 21 do 50 km/h či mimo obec od 31 do 60 km/h to může být 150 až 600 €.
Pokud překročíte rychlost v obci o více než 50 km/h nebo mimo obec o více než 60 km/h, hrozí pokuta od 500 do 1000 € a zákaz řízení na 3 roky. Z porovnání tedy vyplývá, že zatímco v Česku je přísnější bodový systém, na Slovensku jsou vyšší pokuty.
V ČR je běžnou praxí, že obce mají vlastní stacionární radary, které neustále kontrolují rychlost projíždějících aut. Pokud vás takový radar zachytí při překročení rychlosti, pokuta vám přijde přímo domů a peníze putují do obecního rozpočtu.
Kromě toho v České republice fungují i klasické policejní hlídky s mobilními radary, které měří rychlost přímo z vozidla nebo z vybraných stanovišť. Řidiči si tak musí dávat opravdu velký pozor nejen na frekventovaných tazích, ale i v menších obcích. Platí však, že většina měření probíhá z řádně označených aut.
Na Slovensku se používá převážně mobilní měření rychlosti, přičemž policie používá radary umístěné jak v policejních autech, tak i v autech, která budí dojem civilního vozidla. Stacionární radary u nás zatím nejsou.
Pokuty tak nepřijdou automaticky poštou od místního úřadu, právě naopak, policie vás nejčastěji zastaví ihned po vykonání přestupku, případně vám přijde pokuta poštou na základě objektivní odpovědnosti, čiže podle majitele vozidla. Do budoucna se však počítá se zavedením radarů, mohly by monitorovat i bezpečnostní pásy .
V případě obou zemí však platí, že na nejrizikovějších a frekventovaných úsecích se vyplatí rychlost dodržovat, policie si na to dává opravdu pozor.
zakoupené na runder.cz 25.01.2025
zakoupené na runder.cz 23.01.2025
zakoupené na runder.cz 22.01.2025
zakoupené na runder.cz 16.01.2025
zakoupené na runder.cz 26.01.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025