Pokud si dnes vybíráte auto, už to není jen o barvě, výbavě či designu. Jedna z prvních otázek, kterou si musíte položit, je, jaký pohon a palivo jsou nejlepší? Benzín, nafta, LPG či CNG, každé má své výhody i nevýhody, ale vybrat si správně může ušetřit mnoho financí, starostí i energie. Vždy záleží na tom, kde a jak často budete jezdit.
Benzínová auta jsou stálicí na cestách a pro mnohé motoristy stále první volbou. Jejich fungování je v principu jednoduché, spalovací motor přemění energii z benzínu na pohyb pomocí zapalování palivové směsi v pístech motoru.
Tento pohon je dobře známý, spolehlivý a dlouhodobě ověřený, což dělá z benzínových motorů poměrně bezstarostnou volbu pro každodenní ježdění.
Jednou z hlavních výhod benzínových aut je jejich provoz. Motory jsou tiché, mají hladký průběh výkonu a nevibrují tak výrazně, jako dieselové agregáty. Navíc, benzínové auta jsou často svižnější, což ocení zejména řidiči, kteří si užívají dynamickou jízdu. Výhodou je i široká dostupnost paliva, benzín natankujete opravdu všude.
Na druhou stranou, benzínové motory mají také své slabé stránky. V porovnání s dieselem či plynovými alternativami bývá spotřeba vyšší a to zejména v zimě nebo ve městě. Navíc, benzín je dražší než nafta, což znamená i vyšší náklady.
K tomu se přidává i fakt, že benzínové motory mají obecně kratší životnost než diesely. Jejich údržba je však jednoduchá, netřeba se trápit s problémy typickými pro naftové motory typu zanesené filtre pevných částic. Pravidelný servis zahrnuje hlavně výměnu oleje, filtrů, zapalovacích svíček a kontrolu vstřikovacího systému.
Dieselová auta byla vždy symbolem úsporné a výkonné jízdy, především pro řidiče, kteří trávili hodiny na cestách a projeli mnoho kilometrů.
Naftový motor funguje na principu samovznícení. Palivo se vstřikuje do válců, kde se vznítí pod vysokým tlakem, čím se dosahuje efektivnější spalování a nižší spotřeba oproti benzínovým motorům. Právě proto jsou dieselové auta častou volbou řidičů, kteří najedou mnoho kilometrů, například při cestě po dálnici.
Jednou z největších předností nafty je nízká spotřeba. Moderní diesely dokáží nabídnout vynikající efektivitu a to dokonce i ve městě, pokud jde o konstantní jízdu. Mají také vyšší točivý moment, což znamená lepší tah při nízkých otáčkách.
Nevýhodou naftových aut je jejich vyšší pořizovací cena a náročnější servis. Moderní diesely jsou vybaveny různými systémy na snižování emisí, jako například DPF filtr, systém vstřikování AdBlue nebo turbodmychadlo. Ty si vyžadují pravidelnou starostlivost a při poruchách i drahou opravu. Diesel navíc není ideální do města.
Z hlediska servisu je nutné pravidelně měnit olej a filtry, tankovat kvalitní naftu a dbát na to, aby motor pravidelně dosáhl provozní teploty. Při špatné údržbě mohou nastat problémy s vstřikovači, turbodmychadlem i dvouhmotovým setrvačníkem.
LPG, tedy zkapalněný ropný plyn, je populární alternativa k klasickým palivům, která dokáže výrazně snížit náklady na jízdu. Auto s LPG má dvojitý palivový systém, kde kromě primárního paliva obsahuje i zásobník na plyn. Motor může spalovat obě paliva, přičemž přepínání mezi nimi může být automatické, ale i manuální.
Hlavní výhodou vozidel s LPG je nižší cena paliva, díky které můžete snížit běžné provozní náklady až o polovinu v porovnání s benzínem či naftou.
Navíc LPG produkuje výrazně méně emisí, takže je ekologičtější. Spalování plynu je zároveň mnohem čistší, což znamená menší zanášení motoru. Motory na LPG jsou tišší a díky plynulejšímu spalování tolik netrpí vibracemi při jízdě.
Na druhou stranou, LPG systémy si vyžadují pravidelné revize, které jsou povinné alespoň jednou ročně. Kontroluje se těsnost systému, tlakové nádoby i funkčnost bezpečnostních ventilů. LPG také způsobuje větší tepelné namáhání ventilů, což znamená, že je potřeba častěji měnit zapalovací svíčky a pravidelně kontrolovat ventily.
Další nevýhodou je nižší dostupnost čerpacích stanic s LPG v porovnání s benzínem a naftou. Kromě toho, parkování v podzemních garážích bývá zakázáno, jelikož v případě úniku plynu by mohlo dojít k výbuchu a poškození okolních aut .
CNG, což je stlačený zemní plyn, je ekologická a ekonomická alternativa k tradičním palivům. Funguje podobně jako LPG, ale místo ropného plynu využívá zemní plyn, který se skladuje v tlakových nádobách. Většina aut na CNG má i benzínovou nádrž jako zálohu, přičemž motor spaluje plyn efektivně a čistěji.
Největší výhodou je nízká cena paliva, která dokáže výrazně snížit provozní náklady. CNG je zároveň ekologičtější než benzín, nafta nebo dokonce i LPG. Čisté spalování navíc snižuje zanášení motoru, což prodlužuje jeho životnost.
Nevýhodou CNG je omezená dostupnost čerpacích stanic, zejména mimo větších měst. Dalším mínusem je kratší dojezd, protože tlakové nádrže zabírají mnoho místa a současně pojmou méně energie, než kapalná paliva. Kromě toho jsou CNG vozidla dražší na koupi a některé modely mohou mít nižší výkon oproti benzínovým verzím.
Dále je povinná pravidelná revize tlakových nádob, která se provádí každých pár let. V některých podzemních garážích platí omezení pro parkování CNG aut, ačkoliv moderní bezpečnostní systémy riziko úniku plynu minimalizují.
Vozidla na CNG se hodí pro ty, kteří jezděte na dlouhé trasy , chtějí šetřit palivo a v okolí mají dostupnou čerpací stanici, takže se maximalizují jejich výhody.
zakoupené na runder.cz 23.01.2025
zakoupené na runder.cz 23.01.2025
zakoupené na runder.cz 08.02.2025
zakoupené na runder.cz 01.02.2025
zakoupené na runder.cz 22.01.2025
zakoupené na runder.cz 06.02.2025