Spánková deprivace je nedostatek normálního množství spánku. Většinou se projevuje ospalostí, nemožností soustředit se a dokonce halucinacemi. Když si každý den v týdnu odpustíte jednu hodinu spánku, je to jako kdybyste probděli celou noc. Mnoho lidí si myslí, že tento deficit doběhne o víkendu, ale nikdy toto spánkové dohánění nebude jako pravidelný vitální spánek, který trvá 7 - 9 hodin.
Dlouhodobá spánková deprivace může vést k úplnému vyčerpání organismu a končit smrtí. Podceňování spánku může mít vliv na rozvíjení nemocí (Alzheimerova choroba, rakovina, diabetes, obezita apod.), způsobuje úzkost, strach, halucinace, riskantní chování a snižování kognitivních funkcí. Toto je jen zlomek toho, co vám může způsobit nedostatek spánku.
Řízení pod vlivem spánkové deprivace snižuje vaše kognitivní schopnosti, což může vést k mikrospánku, a způsobit dopravní nehodu. Mikrospánek je ztráta koncentrace, která trvá několik vteřin, během kterých člověk zavře oční víčka zcela nebo jen částečně. Těch pár vteřin člověk ztrácí schopnosti, které jsou nezbytné k ovládání vozidla. Vážnou dopravní nehodu může způsobit i dvouvteřinový mikrospánek.
Australští vědci se rozhodli provést výzkum pro srovnání řidičů, kteří mají nedostatek spánku s řidiči, kteří měli v krvi v Austrálii povolenou hladinu alkoholu (0,8 promile alkoholu v krvi). Obě skupiny řidičů udělaly test na zhodnocení výkonu pozornosti, zejména na počet výpadků koncentrace. Výsledek tohoto testu byl více než zarážející. Řidiči, kteří bděli přibližně 19 hodin, měli zhoršené kognitivní schopnosti stejně jako řidiči, kteří měli v krvi 0,8 promile alkoholu.
Spousta lidí pije alkoholické nápoje nejčastěji v noci nebo nad ránem. Znamená to, že mnoho řidičů, kteří jsou pod vlivem alkoholu jsou zároveň pod vlivem spánkové deprivace. V rámci toho se také provedl výzkum, kdy se řidiči rozdělili do čtyř skupin. První skupinu tvořili řidiči, kteří spali 8 hodin a při testech na automobilovém simulátoru se nedopustili téměř žádné chyby. V druhé skupině byli řidiči, kteří spali 4 hodiny a při testech se dopustili šestkrát více chyb než řidiči první odpočaté a střízlivé skupiny. Součástí třetí skupiny byli řidiči, kteří spali 8 hodin a měli v krvi zákonem povolenou hranici alkoholu. Tato skupina udělala stejný počet chyb jako předchozí skupina po čtyřhodinovém spánku. Nejhorší výsledky měla poslední skupina, kde byli řidiči po 4 hodinách spánku a se zákonem povolenou hranicí alkoholu v krvi. Tito sešli z cesty o třicetkrát více než první odpočatá a střízlivá skupina řidičů.
Je třeba si uvědomovat kdy bych si měl během jízdy dát pauzu a odpočinout. Mezi nejčastější znaky, které řidiči hovoří o potřebě zastavit patří:
1. Problémy se zapamatováním si posledních ujetých kilometrů
2. Opakované zívání nebo přetírání očí
3. Těžkosti se zaostřováním
4. Myšlenkami být nepřítomen
5. Problém udržet hlavu nahoru
6. Procházení z pruhu do pruhu
7. Pocit neklidu a podrážděnost
Když během řízení pociťujete únavu a usínáte, je nejlepší zastavit a někde přenocovat. V případě, že musíte pokračovat v cestě je vhodné sjet z ní na bezpečné odpočívadlo a zastavit se na chvíli. Určitě si zdřímněte na 20 – 30 minut. Po probuzení hned nesedejte za volant, protože budete trpět spánkovou setrvačností (doporučuje se počkat dalších 20 – 30 minut, dát si kávu). Takto umíte pokračovat dál jen dokud nebudete pociťovat zase únavu. Pokaždé ji budete pociťovat častěji, protože krátkým zdřímnutím si naprosto energii nedobijete. Život máme jen jeden a proto je důležité si dávat pozor, spát dostatečně a nepřeceňovat se.
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024