Mnozí odborníci se shodnou v tom, že k většímu opotřebování motoru dochází při studených startech. I když přesné procento závisí na několika faktorech a je obtížné ho definovat, mezi nejčastější důvody patří následující:
· Bohatší směs vzduchu a paliva při startu smývá olej ze stěn válce
· Uvnitř motoru se vytváří kondenzace, která způsobuje rez a korozi
· Studené pístní kroužky a válce také netěsní, což způsobuje, že spalovací plyny „procházejí“ kroužky a kontaminují olej
· Gravitace způsobuje, že velká část oleje padá zpět do olejové vany, přičemž komponenty zůstávají nechráněné
· Studený olej neteče bezprostředně při startu, přičemž motor dočasně hladoví
I když jsou všechny tyto faktory důležité, největším důvodem je nedostatek oleje v důsledku špatných vlastností proudění za studena. Naštěstí s tím můžete něco udělat.
Nejprve je důležité definovat „studený“ start. I když je pravda, že olej v zimním počasí pod nulou houstne a způsobuje zvýšené problémy se startováním, motor se považuje za „studený“, když je mimo provoz dostatečně dlouho k ochlazení na teplotu okolí, typicky přes noc. Dokonce iv teplém podnebí je opotřebování na studeném startu problémem.
Olej ve vašem motoru chladne, protože přes noc je mimo provoz. Jak se ochlazuje, jeho viskozita se zvyšuje (zahušťuje). Když jedete ráno nastartovat vaše vozidlo, hustší olej neproudí motorem tak rychle, jako když je při provozní teplotě. Během této doby mohou důležité části motoru fungovat bez mazání, čímž se zvyšuje jeho opotřebování.
Běžná maziva obsahují parafíny nebo vosky, které při poklesu teploty tuhnou. Tyto vosky způsobují zahuštění oleje. Vědci jednou provedli jeden jednoduchý test, když o kádiček nalili konvenční a syntetický olej. Umístili je do chladného prostředí na několik hodin a sledovali, co se s nimi bude dít.
Konvenční olej byl po vyjmutí natolik hustý, že měl problém vytéct z kádinky. Pokud by se tento olej nacházel ve vašem motoru v chladné ráno, mohl by zabránit tomu, aby se kliková hřídel točila dostatečně rychle. Tím pádem by se motor nenastartoval a vy byste zůstali uvízlí. I kdyby však motor nastartoval, nebyli byste z nejhoršího venku.
Hustý, studený olej nemůže proudit skrz malé otvory v trubici nabírání oleje, což způsobuje, že motor běží nějaký čas bez dostatečného mazání, než se olej začne zahřívat a závodit celým motorem.
Hustý olej navíc nemůže proudit skrz malé kanálky v klikovém hřídeli a mazat hlavní ložiska. Podobné olejové kanálky ve vačkovém hřídeli zajišťují mazání horního konce motoru. Čím dál od olejového čerpadla jsou tyto olejové kanálky umístěny, tím déle trvá, než se olej dostane k komponentům při startu, čímž se zvyšuje riziko opotřebování vašeho motoru.
Špatné vlastnosti studeného toku maziva mohou také ovlivnit systémy s variabilním časováním ventilů (VVT). Motory vybavené VVT mají solenoidy s malými otvory, kterými protéká olej a funguje jako hydraulická kapalina pro pohon komponentů VVT. Solenoidy mají často otvory o průměru 0,17 milimetru, což je přibližně jako tloušťka dvou listů papíru. Olej, který neprotéká těmito malými průchody, snižuje výkon VVT a může rozsvítit kontrolku motoru.
Syntetické motorové oleje poskytují lepší vlastnosti při tečení za studena než konvenční oleje. Jejich syntetické základové oleje neobsahují vosky vlastní běžným olejem. Výsledkem je, že vykazují snížené body tuhnutí a poskytují zvýšenou tekutost během studených startů . To se projevuje olejem, který proudí téměř okamžitě přes všechny komponenty při startování motoru, čímž je chráněn před opotřebováním.
Při nákupu motorového oleje se podívejte na bod tuhnutí oleje. Bod tuhnutí je nejchladnější bod, ve kterém bude proudit olej. Nižší hodnoty znamenají lepší tok za studena a maximální ochranu proti opotřebení.
Široký výběr toho nejlepšího z motorových olejů naleznete jedině u nás.
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024