Pojistíte se, abyste měli klid, ale když dojde na lámání chleba, najednou se dozvíte, že existují nějaké výluky, výjimky či krácení. Zní vám to povědomě? Svět pojištění aut skrývá množství drobných písmenek, mezi kterými se ztrácejí důležité informace. Proto se teď podíváme na to, co si je třeba všímat a na co si dát pozor.
(Zdroj: depositphotos.com)
Když vlastníte auto, dříve či později se setkáte s pojmem POV, neboli povinné ručení. Jak říká jeho název, je povinné, a to ze zákona.
POV nechrání vaše auto, ale škody, které způsobíte někomu jinému, například pokud nabouráte do cizího auta, kola či poškodíte plot. Na druhé straně stojí havarijní pojištění. Toto už není povinné, ale je o to důležitější, proto kryje škody na vašem autě. Ať už jde o havárii, vandalismus, krádež, přírodní živly nebo vaši nešikovnost!
Právě toto vás může zachránit od výdajů a rozdíl mezi nimi je tedy v tom, koho a co chrání. POV je pro případ, že něco způsobíte někomu jinému, zatímco havarijní pojištění je o ochraně vás. Ideální je tedy, když máte obě pojištění.
Na druhou stranu, ani jedno z těchto pojištění nekryje úplně všechno. U každého pojištění totiž existují výluky z pojištění, čili události, které pod jeho ochranu nespadají. Zároveň jsou situace, které sice jsou pojistnou událostí a jsou pojištěním kryté, ale ze strany pojišťovny může dojít ke krácení pojistného plnění, čili nehradí celou škodu.
Může jít o situace, kdy jste řídili pod vlivem alkoholu, porušili jste dopravní předpisy, neměli jste správné obutí kol podle sezóny, auto nebylo v technickém stavu vhodném pro provoz na pozemních komunikacích nebo něco jiného.
Řízení pod vlivem alkoholu je jednou z nejčastějších příčin, proč pojišťovny odmítají vyplatit pojistné plnění nebo ho výrazně krátí. Platí to bez ohledu na to, zda jde o povinné ručení nebo o havarijní pojištění. Pokud jste způsobili dopravní nehodu a zároveň jste jezdili pod vlivem alkoholu, je to problém.
U POV pojišťovna většinou škodu poškozené straně proplatí, ale může si ji vymáhat od vás zpět. Jde o tzv. regres, jinými slovy, pojišťovna nejprve zaplatí například opravu cizího auta, ale pak od vás bude tuto částku žádat v plné výši.
Havarijní pojištění je v tomto tvrdší. Většina má alkohol ve výlukách ze smlouvy, což znamená, že pokud jste řídili pod jeho vlivem, nemáte nárok na plnění a škodu na vlastním autě si hradíte sami. Pokud jste způsobili škodu i někomu jinému, čeká vás dvojitý problém, čili proplatit pojistné plnění poskytnuté z POV.
Důležité je však i to, kolik jste nafoukali. Do 1 promile někdy pojišťovny zohledňují míru zavinění a mohou plnění jen krátit, čili část peněz vyplatí.
Pokud však tuto hodnotu překročíte, ve většině případů je odpovědnost za škody čistě na vás. Navíc, z pohledu zákona vám hrozí i mastná pokuta a odebrání řidičského průkazu až do 5 let. K tomu dostanete i zápis do rejstříku trestů.
(Zdroj: depositphotos.com)
U POV si mnozí myslí, že když ho mají, pojišťovna vždy všechno zaplatí. Ve skutečnosti to tak nefunguje vždy, zejména ne tehdy, pokud způsobíte škodu a porušíte zákon, například nemáte platný řidičský průkaz nebo z místa nehody odejdete.
Problémem je i stav vozidla, pokud auto nemá STK nebo bylo dočasně vyřazeno, připravte se na problém s vyplacením pojistného. Mezi další důvody krácení pojistného patří i úmyslné škody nebo hrubé porušení pravidel silničního provozu. Pokud předjíždíte přes plnou čáru a způsobíte nehodu, může jít o závažný podíl viny.
To bude pojišťovna posuzovat také. Problémem může být i to, pokud si po nehodě nesplníte zákonné povinnosti, například nepřivoláte policii.
U havarijního pojištění už jde o vaše vozidlo a pojišťovny si pozorně sledují, za jakých podmínek vznikla škoda. Jízda bez řidičáku, účast na nelegálních závodech či odhalený pojistný podvod, to všechno jsou důvody, pro které nedostanete nic. Na druhou stranu, krácení pojistného pojišťovny využívají v méně závažných případech.
Pokud například škodu nahlásíte pozdě, nedodáte všechny podklady či nedodržíte podmínky spoluúčasti, pojišťovna vám plnění může snížit. Výjimky se týkají i částí auta typu baterie či opotřebované díly, které nejsou z pojištění kryty automaticky.
Ne každý má havarijní pojištění a důvodem je cena. Pokud ale jezdíte jen s povinným ručením, určitě se vám vyplatí popřemýšlet alespoň nad připojištěními k němu. Tyto vám mohou pomoci, když se stane něco, co POV nepokrývá.
Připojištění k povinnému ručení fungují jako doplňky k základní pojistce. Pojišťovny je nabízejí jako volitelné balíčky a vy si sami vyberete, co všechno chcete mít pojištěné navíc. I když jde o menší krytí, jako u plnohodnotného havarijního pojištění, pro spoustu běžných situací jsou alespoň trochu užitečné a lepší, než nic.
Nejčastější připojištění se týkají poškození čelního skla, střetu se zvěří, krádeže auta a zavazadel. Pokud se vám to stane, bez havarijního pojištění byste si vše hradili sami. S připojištěním vám však pojišťovna náklady alespoň částečně proplatí.
Přidat se dá i připojištění proti živlům, tedy například škody způsobené krupobitím, povodní či silným větrem. Některé pojišťovny nabízejí i připojištění úrazu řidiče a posádky či právní ochranu při nehodě. Výhodou je, že jsou cenově dostupnější, než havarijní pojištění, ale zároveň se dají flexibilně kombinovat.
Pokud tedy nemáte havarijní pojištění, určitě má pro vás smysl sjednat připojištění k němu. Nestojí to moc a umíte si vybrat takové, které jsou pro vás vhodné.
zakoupené na runder.cz 23.06.2025
zakoupené na runder.cz 22.06.2025
zakoupené na runder.cz 23.06.2025
zakoupené na runder.cz 12.06.2025
zakoupené na runder.cz 28.06.2025
zakoupené na runder.cz 23.06.2025