Motorový olej má klíčovou roli ve fungování auta a jeho motoru. Snižuje tření mezi pohyblivými částmi motoru, prodlužuje životnost motoru, má chladící funkci a odvádí teplo z motoru a odstraňuje nečistoty z jeho nitra.
Pokud jde o interval výměny, standardem se stává doba 15.000 km nebo 12 měsíců, ale právě před zimou je důležité mít olej „čerstvý“. Dosáhnete tak jeho nejlepší viskozity, zajistíte si spolehlivé startování a nejlépe pročistíte motor. S výměnou motorového oleje je spojena i výměna olejového filtru , který má ochrannou funkci.
Odstraňuje nečistoty, kovové třísky, saze, prach a jiné částice, speciálně před zimou pomáhá udržet motor v lepším chodu a pomůže k jeho lepšímu výkonu.
Pokud jde o výběr motorového oleje na zimu, v našich teplotních podmínkách stačí zvolit typy, které mají odolnost vůči mrazům do - 25 °C. Důležitým kritériem by měla být ale jeho viskozita, kde je třeba hledat olej s nižším prvním číslem v jeho viskozitní třídě. To zajistí, že olej zůstane řídký a tekutý i při nízkých teplotách.
Pokud půjde o volbu mezi syntetickými a minerálním, tak právě syntetické oleje mají lepší výkonnost při nízkých teplotách a jsou více doporučeny pro zimní podmínky. Zvolit si můžete také speciální olej s aditivy určenými právě pro nízké teploty.
Druhým důležitým filtrem v autě, obzvláště před zimou, je palivový filtr . Je klíčovou součástí palivového systému, která zajišťuje čistotu paliva dodávaného do motoru. Jeho hlavní funkcí je odstraňovat nečistoty a sedimenty z paliva.
Chrání palivový systém a motor před opotřebením a poškozením, protože zabraňuje vstupu prachových částic, rzi a jiných nečistot z paliva do motoru.
Obecně se doporučuje výměna filtru každých 20.000 až 40.000 kilometrů, ale pokud jezdíte v těžších podmínkách, zejména ve městě, v náročném terénu nebo krátké, ale zato o to intenzivnější a častější trasy, měli byste jeho výměnu zvažovat mnohem. Při výběru filtru vsaďte raději na renomovaného výrobce.
Kvalitnější značka, při které budete muset na první pohled více sáhnout do peněženky, vám nabídne lepší a delší ochranu motoru, včetně využití pokročilých materiálů a nových designů pro jeho zvýšenou účinnost oproti těm levnějším.
Pokud se ptáte, proč právě před zimou zkontrolovat palivový filtr a vyměnit jej, existují pro to dobré důvody. Jde o prevenci jeho zahlcení, o efektivnější filtraci a také o podporu hladkého startu motoru, obzvláště v nízkých teplotách. Standardní doba výměny filtru v benzinových motorech je 5 let, v dieselových 2 roky.
Další důležitou součástí preventivní výměny by měl být také vzduchový filtr . Jeho hlavním úkolem je filtrovat vzduch vstupující do motoru, odstraňovat nečistoty a částice z prachu, hmyzu nebo písku. Tím zajistí čisté spalování a ochrání motor.
To, jak často ho měnit, závisí na podmínkách jízdy, typu vozidla a ujetých kilometrů. Obecně se výměna doporučuje každých 12.000 až 25.000 km.
Právě před zimou je to však nejlepší, jelikož nový filtr zajistí lepší podmínky pro motor v autě. Při výběru zvažujte kompatibilitu s modelem auta, ale i značku samotného filtru, kde ty kvalitnější nabídnou zejména delší výdrž.
Z pohledu posádky je zase důležitý kabinový filtr , nazývaný také někdy pylový. Jedná se o filtr, jehož úkolem je udržovat kvalitu a čistotu vzduchu uvnitř auta. Odstraňuje prach, pyl, smog a jiné vzdušné nečistoty z venkovního vzduchu, celkově zlepšuje atmosféru uvnitř auta a pomáhá chránit klimatizační systém před nečistotami.
Podle doporučení by se jeho výměna měla realizovat každý 15.000 až 30.000 km. V městských oblastech a na prašných cestách může být zapotřebí častější výměna. To, že je na ni nejvyšší čas, zjistíte i zvýšením zamlžováním oken. Některá vozidla nemusí obsahovat pouze jeden, ale rovnou dva filtry, včetně antialergického.
Chcete-li mít jistotu, že nastartujete i v mrazivé, zasněžené nebo zledovatělé ráno a dostanete se bezpečně a včas do cíle, filtry prevence nekončí.
Jedním z klíčových komponent startování, na kterém se podílí zapalovací systém, jsou svíčky. Systém zapalovacích svíček je typický pro benzinové motory a úkolem svíček je přenést elektrický náboj v podobě jiskry z hrotu svíčky do spalovací komory. V ní je směs vzduchu a paliva a dojde tak k jejímu zapálení a startu motoru.
Životnost zapalovacích svíček je 40.000 km až 60.000 km, závisí to na jejich kvalitě i na způsobu používání vozidla. Jelikož právě zima je pro zapalování nejtěžší faktor, doporučujeme je zkontrolovat, vyčistit a v případě potřeby vyměnit.
Ne vždy je však problém při nastartování nebo chodu motoru ve svíčkách. Ačkoli u nás se to stává pomálu, rizikovým faktorem je i extrémně nízká teplota. Ta může způsobit zhoršení kvality paliva v nádrži, zejména riziko zamrzání krystalů vody. Abyste tomu předešli, doporučujeme přilévat do nádrže aditiva k benzínu nebo k naftě.
Součástí přípravy auta na zimu musí být nejen bezproblémové nastartování, ale také bezproblémový výhled z něj. Samozřejmostí by proto měla být výměna směsi do ostřikovačů za zimní a určitě se budou hodit i tekuté rozmrazovače.
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024