expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


WRC Rally: založení, historie, skupiny, vítězové a rekordy


26.05.2025
 | 
6 min. čtení.

Rally není jen o rychlých autech a prašných cestách, je to sport, kde sekundy rozhodují o všem, malá chyba může znamenat konec a naopak, talent může rozhodnout o vítězství. Oficiálně se soutěž nazývá WRC, čili Mistrovství světa v rally, přičemž my si dnes povíme něco o jejím vzniku, minulosti, přítomnosti i rekordech.

(Zdroj: depositphotos.com)

Mistrovství světa v rallye, vznik a stručná historie do dnes

Mistrovství světa v rallye, známé také jako WRC Rally, vzniklo v roce 1973 pod záštitou FIA jako celoroční šampionát určený pro automobilky.

Ačkoli se slavné podniky jako Rallye Monte Carlo nebo Safari Rally jezdily už dávno předtím, až od tohoto roku dostaly jednotnou soutěžní formu. V úvodu šlo především o automobilky a jejich týmy, jezdci jako jednotlivci nebyli ještě hodnoceni samostatně. To se změnilo až o pár let později, kdy se začaly sledovat i body pro jezdce.

Obrovským meznikem byly 80. léta a s nimi i nástup skupiny B. Vozy byly výkonné a lehké, ale diváci si zvykli stát těsně u trati. Bezpečnostní standardy tak byly nízké a po sérii několika tragédií FIA celou tuto kategorii v roce 1986 zrušila.

V 90. letech se Mistrovství světa v rallye dostalo na nový level. V tomto období přicházejí legendy jako Colin McRae či Carlos Sainz a do hry vstupují nové značky, zejména Toyota, Subaru, Citroën. Popularita šampionátu roste, fanoušci začínají budovat velkou základnu a soutěž se začíná usazovat v mediální pozornosti.

Po roce 2000 přišly do šampionátu nové technologie a pravidla. Mezi další slavná jména se dostávají Sébastien Loeb nebo Sébastien Ogier, kteří ovládli celou jednu éru. Dodnes těží WRC z jejich titulů a rekordů a je známá po celém světě.

Formát sezóny, závody, bodovací systém a soutěž jezdců i týmů

Sezóna WRC Rally se skládá z 12 až 14 podniků, které se jezdí po celém světě během celého ročníku. Každý z nich trvá zvyčejně tři až čtyři dny a má svůj vlastní charakter, od sněhu ve Švédsku, přes šotolinu v Portugalsku a až po rychlý asfalt v Japonsku. Právě různá různorodost povrchů dělá Mistrovství světa v rallye tak výjimečnými.

Rallye je rozdělena na rychlostní zkoušky, co jsou časově měřené úseky silnic mimo běžný provoz. Jezdci absolvují etapy po normálních silnicích, výsledný čas se počítá jako součet všech rychlostních zkoušek a vyhrává ten nejrychlejší.

Bodování funguje jednoduše. Vítěz celého závodu získá 25 bodů, druhý 18, třetí 15 a poté se to snižuje až po 1 bod za 10. místo. Kromě toho se jezdí i tzv. Power Stage, poslední rychlostní zkouška, kde mohou nejrychlejší jezdci získat extra body pro nejrychlejší. To umí pořádně zamíchat pořadím v šampionátu jezdců.

Ve hře jsou dvě hlavní trofeje. Jedna pro jezdce a druhá pro týmy. Jezdci sbírají body individuálně, zatímco týmy je získávají podle umístění svých nejlepších dvou vozů. Nestačí tedy mít jednoho rychlého pilota, jde o týmovou výkonnost.

WRC Rally je tak spojením rychlosti, konzistence a taktiky. Vyhrát jednu rallye je výzva, ale vyhrát celý šampionát, až to je důkaz špičkové formy.

(Zdroj: depositphotos.com)

TOP jezdci, týmy a mistři v rallye od roku 1973 dodnes

Od roku 1973, kdy odstartovalo Mistrovství světa, se na trůnu vystřídalo množství jezdců. Prvním oficiálním mistrem Björn Waldegård v roce 1979.

V 80. letech se prosadila jména jako Walter Röhrl či Juha Kankkunen, který jako první získal titul se čtyřmi různými značkami. Koncem 90. let dominoval Tommi Mäkinen se čtyřmi tituly za sebou v týmu Mitsubishi. Právě v tu dobu zazářil i Colin McRae, který sice získal jen jeden titul v roce 1995 se Subaru, ale stal se legendou.

Podařilo se mu to díky odvážnému stylu jízdy a podobně se do historie nesmazatelně zapsal i Sébastien Loeb. Od roku 2004 do 2012 získal neuvěřitelných 9 titulů po sobě s Citroënem a v některých sezónách nasbíral i 300 bodů.

Na jeho úspěchy navázal Sébastien Ogier, který získal osm titulů mezi lety 2013 a 2021 a to s Volkswagenem, Fordem a Toyotou. V posledních letech je fenoménem Kalle Rovanperä, který vyhrál titul jako nejmladší mistr světa v historii. Podařilo se mu to ve věku pouhých 22 let a tak je jisté, že svá čísla ještě může vylepšit.

Mezi týmy dr­ží prvenství Citroën, následují Toyota, Lancia a v poslední dekádě i Hyundai. Zároveň je třeba říci, že množství značek se svými modely proslavilo právě díky účasti či úspěchům v rallye, například i Seat.

Nejdůležitejší statistiky, rekordy a zajímavosti z WRC Rally

WRC Rally má za sebou obrovské množství závodů a statistiky této soutěže mluví za vše. Pokud jde o nejvíce titulů, ty má bez diskuze Sébastien Loeb, který 9-krát po sobě ovládl šampionát a nasbíral celkem až 80 vítězství v rallye. To je rekord, který zřejmě ještě dlouho nikdo nepřekoná, i když pokusy samozřejmě budou.

V patách mu je Sébastien Ogier. 8 titulů, více než 50 vítězství a schopnost získat mistrovský titul se třemi různými značkami, to mluví zřejmě za vše. Oba ovládli 21. století a nastavili laťku, ke které se ostatní sotva jen přiblíží.

Rekordy se však netýkají jen jezdců, mezi značkami v historických tabulkách dominuje Citroën. Lancia zas byla neporazitelná zejména v 80. letech.

Zajímavosti se týkají i samotných tratí. Safari Rally v Keni například patří mezi nejtvrdší závody v kalendáři a to pro špatné počasí, dlouhé úseky či divokou přírodu. Naopak, Monte Carlo je o čisté strategii v úzkých podmínkách. Jindy se zas jezdí i v úplné tmě a jen se světlomety, běžnými jsou i sníh nebo náledí na tratích.

Ve WRC se rekordy nedělají každý den, ale když padnou, je to událost. Totéž se týká i atraktivity pro diváky, kteří mohou vidět známé modely z běžných cest v maximálním výkonu a netradičních podmínkách. Rallye zkrátka musíte zažít!

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku