expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Závod F1: historie, průběh a legendární týmy a jezdci


30.09.2024
 | 
6 min. čtení.

Formule 1 je světem rychlosti, adrenalinu a nekonečné touhy po vítězství. Její monoposty brázdí nejznámější okruhy planety, kde se píše historie královny motorsportu, jak se F1 zvykne nazývat. Jaká však tato historie byla, kdy F1 vznikla, proč se stala globálním fenoménem a jaké má legendy? Pojďte se podívat s námi!

Vznik a historie závodu do 2. světové války

Před vznikem samostatné Formule 1 existoval závod nazvaný Grand Prix, jehož historie začíná na úvod 20. století a lze je považovat za jakéhosi předchůdce F1. První oficiální závod Grand Prix se konal v roce 1906 ve Francii v rámci Automobile Club de France. Tyto závody představovaly vrchol motoristického sportu.

Právě na nich mohly automobilky předvést své technické inovace a výkon nových vozů. Po první světové válce se staly ještě populárnějšími.

Závod se stal zároveň věcí prestiže, což se odrazilo iv mezinárodním soupeření. Několik evropských zemí, jako Itálie, Německo či Francie, se snažilo podpořit silné národní týmy, například Mercedes-Benz, Auto Union a Alfa Romeo.

Do těchto značek a týmů investovali značné prostředky a to zejména do vývoje rychlých aut a pokročilých motorů. Zároveň přišlo v meziválečném období k pokusům o standardizaci pravidel a předpisů. Přestože neexistovalo ještě nic takového jako F1, právě závod Grand Prix a mezinárodní soupeření položili základy pro budoucnost.

V tomto období se stali závodními legendami jezdci jako Tazio Nuvolari nebo Bernd Rosemeyer. Druhá světová válka pak radikálně změnila závodění jako takové, mnohé okruhy byly zničeny nebo přeměněny na různé vojenské objekty.

Nejslavnější sezóny od 2. světové války až dodnes

Po válce a postupném budování zemí nově dostal motoristický sport novou naději a plně ji využil. Oficiálně tak vznikla organizace FIA ​​Formula One World Championship, zkráceně Formula 1. První Mistrovství světa F1 se konalo v roce 1950.

Prvním mistrem se stal Nino Farina z týmu Alfa Romeo, další roky poté dominoval Juan Manuel Fangio, který získal 5 titulů a stal se legendou 50. let.

Šedesátá léta přinesla technické inovace a nástup týmu Lotus pod vedením Colina Chapmana. V roce 1967 představil Lotus model 49 s revolučním motorem Cosworth DFV. Jezdci jako Jim Clark a Graham Hill byly hvězdami celé této éry, přičemž se naplno ukázal technologický pokrok, který se později projevil v 70. letech.

Ty byly známy několika dvojicemi rivalů, například sezóna 1976 se soubojem mezi Nikim Laudem a Jamesem Huntem. V 80. letech zase dominovali jezdci jako Alain Prost či Ayrton Senna , v sezóně 1988 tito dva závodníci vyhráli 15 ze 16 závodů.

90. léta a začátek 21. století byly obdobím fenomenálního německého pilota Michaela Schumachera. Nejprve v Benettonu, ale zejména ve Ferrari, přepisoval jeden rekord za druhým. V posledním desetiletí se do statistik zapisoval Lewis Hamilton s Mercedesem no a dominantní dvojicí posledních let je Max Verstappen a Red Bull.

Průběh? Historicky se měnily kvalifikace i závod

Průběh závodů, které se vždy konaly o víkendech, se ve Formuli 1 během historie často měnil, zejména pro technologický pokrok a kvůli větší atraktivitě.

V padesáti letech byl formát tohoto závodu jednoduchý. Omezené tréninky a kvalifikace často probíhaly ve stejný den, jako samotný závod. Pořadí na startu určovaly kvalifikační časy, ale pravidla kvalifikace už byla méně přesná.

V 60. a 70. letech se zavedly přísnější kvalifikace. Jezdci dostali vyhrazené časové úseky k dosažení nejrychlejšího kola, což zajistilo spravedlivější podmínky. V 80. a 90. letech se formát znovu měnil a zavedla se předkvalifikace pro týmy s nižším výkonem, aby se snížil počet vozidel na trati a zvýšila se konkurenceschopnost.

Od roku 2006 se používá současný formát kvalifikace, který rozdělen do tří segmentů. V každé fázi vypadává skupina nejpomalejších jezdců, což přináší nový strategický prvek, jelikož týmy musí lépe manažovat čas, pneumatiky a palivo.

Samotný závod prošel také mnoha změnami. Zavedly se povinné zastávky v boxech, omezení týkající se paliva a různé typy pneumatik. Cílem těchto úprav bylo zvýšit dynamiku závodu a celkově přinést více akce. V zásadě však během celé historie platí, že každá Velká cena má svou kvalifikaci a poté samotný závod.

Legendy mezi jezdci, týmy i závodními okruhy

V historii F1 se zrodily legendy a to jak mezi jezdci, tak i týmy nebo slavnými závodními okruhy. Několik je spojeno is rekordními čísly.

Pokud jde o jezdce, mezi legendy patří určitě Juan Manuel Fangio , který v 50. letech získal pět mistrovských titulů s různými týmy. Ayrton Senna sice získal jen tři tituly, přesto se stal asi nejznámější ikonou F1. Jeho rivalita s Alainem Prostem , čtyřnásobným mistrem světa, patří mezi nejpamátnější souboje v F1.

Michael Schumacher přepisoval rekordy v 90. letech a na začátku nového tisíciletí. Se sedmi tituly, z toho pět po sobě s Ferrari, se stal doslova nesmrtelnou postavou F1. V posledním zase desetiletí vynikal Lewis Hamilton z Velké Británie.

Ten vyrovnal Schumacherův rekord v počtu titulů a dokonce ho překonal v počtu vítězství v Grand Prix. Pokud jde o týmy, nejstarší a nejúspěšnější je s více než 200 vítězstvími a 16 tituly konstruktérů italské Ferrari, konkrétně Scuderia Ferrari. Mezi další týmy s bohatou historií patří ještě britské stáje McLaren a Williams.

Mezi legendy mezi okruhy, na kterých se závody F1 konají, patří například Silverstone ve Velké Británii, Monzu v Itálii, Monako v Monte Carlu či Hockenheimring v Německu. Několik už prošlo i zásadní rekonstrukcí.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku