Závody DTM jsou lahůdkou pro každého fanouška motosportu. Možná jste už slyšeli o adrenalinových bitvách na trati, kde se potkávají rychlá auta, talentovaní jezdci a atmosféra nabitá energií. Jak tento závod ale vznikl, jaká je jeho historie, kdo v sérii začínal, jezdil nebo končil kariéru a jak to vypadá dnes? Pojďte to zjistit.
Za zkratkou DTM se skrývá označení Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Jedná se o závody na uzavřených okruzích, které byly založeny v roce 1984.
Závody spadají pod německý klub ADAC a těší se oblibě především v domácí zemi, tedy v Německu. V prvním období, tedy v letech 1984 až 1996, se jedná o mistrovství cestovních vozidel. Centrem bylo Německo, ale v některých ročnících zavítaly závody i jinam, například v roce 1988 i do Brna v Československu.
Auta, která v tomto období jezdila, byla silničním modelům blízká, ale zároveň upravená a to s výkonem až 450 koní. Fanoušci mohli vidět na trati značky jako Mercedes-Benz s modelem třídy C, Alfa Romeo 155 V6 TI nebo Opel s opravenou Calibrou.
Závody se jezdily na legendárních okruzích v Německu, jako jsou Hockenheimring, Nürburgring či městský Norisring. Pokud se série objevila na zahraničních tratích, například v belgickém Zolderu nebo italském Mugellu. Mezi nejúspěšnější teamy patřily známé tovární značky typu Mercedes AMG, Audi či Alfa Romeo.
Pokud šlo o piloty v tomto prvním období DTM, k hvězdám patřili Klaus Ludwig, Bernd Schneider či Nicola Larini, který byl jistou dobu i pilotem F1 . I když závody byly populární, jejich původní podoba vydržela pouze do sezóny 1996.
Po krátké přestávce se DTM v roce 2000 opět vrátilo na scénu. Obnovená série dostala nový název a to Deutsche Tourenwagen Masters. Vozidla už síce stále připomínala běžná silniční auta, avšak technicky se jedná o speciálně upravené závodní stroje s výkonem až 500 koní, pohonem zadních kol a značně vylepšenou aerodynamikou.
Na startu se opět objevily známé značky jako Mercedes-Benz, Audi nebo Opel, přičemž později se k nim připojilo i BMW, které se okamžitě stalo favoritem závodů.
Díky vyrovnanosti pravidel však byly souboje dramatické. Jezdilo se na tradičních okruzích jako Hockenheimring, Norisring či Nürburgring. Pokud se závody konaly v zahraničí, potom například v Rakousku na Red Bull Ringu či v Nizozemsku na trati Zandvoort.
Nejúspěšnějšími týmy tohoto období byly Audi Sport Team Abt Sportsline, Mercedes-AMG HWA a BMW Team Schnitzer. Mezi největší hvězdy patřili Bernd Schneider, Mattias Ekström, Gary Paffett či Timo Scheider. V tomto období si do vozidel usedli i víceré bývalí piloti F1, například David Coulthard či Heinz Harald Frentzen.
Období od roku 2000 do roku 2020 patřilo mezi nejúspěšnější v historii série. DTM se stalo synonymem kvalitního motoršportu s vyrovnanou konkurencí a atraktivními jmény pro diváky, což se odrazilo i na zvýšení sledovanosti a popularity.
Od roku 2021 vstoupila série DTM do úplně nové éry. Po více než dvou desetiletích přešla na pravidla kategorie GT3 a otevřela se tak sportovním automobilům.
Důvodem změny byly především vysoké finanční náklady na provoz dosavadních speciálů a snaha přilákat nové týmy i značky do startovního pole. Nová série tak přinesla na trať i víceré známé supersporty, které byly divácky atraktivní.
V nejnovější éře se na okruzích DTM objevily sportovní auta jako Audi R8 LMS, BMW M6 GT3, M4 GT3, Mercedes-AMG GT3, Ferrari 488 GT3, Porsche 911 GT3 R či dokonce Lamborghini Hurracan GT3. Tato vozidla přinesla krásu rychlosti s výkonem až 550 koní, což se odrazilo i na zvýšení atraktivnosti soubojů a předbíhání.
Závody se znovu jezdí na okruzích v Německu, například Lausitzring, Nürburgring či Hockenheimring. Kromě toho se série pravidelně objevuje i na atraktivních zahraničních tratích, například v Itálii na okruzích Monza a Imola.
Mezi nejúspěšnější týmy aktuálně patří známé tovární značky výrobců automobilů, například Audi, BMW, McLaren, Mercedes-AMG, Lamborghini, Ferrari nebo Porsche. Pokud jde o jezdce, v posledních sezónách hvězdí na trati zejména Liam Lawson, Sheldon van der Linde, Kelvin van der Linde, Mirko Bortolotti či Thomas Preining.
Za více než 35 let své existence se DTM stalo jednou z nejprestižnějších sérií v Evropě. Celkově se od roku 1984 konalo více než 500 závodů na desítkách okruhů po celém světě, ale absolutním centrem dění v&ždy; bylo Německo.
Nejúspěšnějším jezdcem v historii série je jednoznačně Němec Bernd Schneider. Ten získal celkem 5 mistrovských titulů a k tomu neuvěřitelných 43 vítězství.
Dalšími velkými legendami jsou Klaus Ludwig se třemi tituly a 37 vítězstvími, Mattias Ekström se dvěma tituly a 25 vítězstvími a Gary Paffett, který také získal dva tituly a dohromady 23 vítězství. Z novější generace jezdců se do historie zapsali jezdci jako René Rast nebo Marco Wittmann, kteří získali několik mistrovských titulů.
Mezi nejúspěšnější týmy historie patří tovární týmy. Mercedes-AMG, Audi Sport Team Abt Sportsline nebo BMW Team Schnitzer, ty jsou dlouhodobou špičkou celé soutěže. Mercedes-AMG má historicky nejvyšší počet titulů a vítězství.
DTM během své historie zlákalo i několik pilotů F1, například Miku Häkkinena či Ralfa Schumachera. Série byla na krátký čas spojená s japonskou Super GT, což přineslo výjimečné zážitky pro závodníky i diváky. Během své historie prošlo DTM několika zásadními změnami, ale jak vidět až do dnes, v&ždy; pozitivním účinkem.
zakoupené na runder.cz 17.03.2025
zakoupené na runder.cz 26.03.2025
zakoupené na runder.cz 16.03.2025
zakoupené na runder.cz 17.03.2025
zakoupené na runder.cz 20.03.2025
zakoupené na runder.cz 01.04.2025