expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Závody DTM: vznik, založení, historie a jak vypadají dnes


30.03.2025
 | 
6 min. čtení.

Závody DTM jsou lahůdkou pro každého fanouška motosportu. Možná jste už slyšeli o adrenalinových bitvách na trati, kde se potkávají rychlá auta, talentovaní jezdci a atmosféra nabitá energií. Jak tento závod ale vznikl, jaká je jeho historie, kdo v sérii začínal, jezdil nebo končil kariéru a jak to vypadá dnes? Pojďte to zjistit.

Vznik závodů DTM v roce 1984 a historie do roku 1996

Za zkratkou DTM se skrývá označení Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Jedná se o závody na uzavřených okruzích, které byly založeny v roce 1984.

Závody spadají pod německý klub ADAC a těší se oblibě především v domácí zemi, tedy v Německu. V prvním období, tedy v letech 1984 až 1996, se jedná o mistrovství cestovních vozidel. Centrem bylo Německo, ale v některých ročnících zavítaly závody i jinam, například v roce 1988 i do Brna v Československu.

Auta, která v tomto období jezdila, byla silničním modelům blízká, ale zároveň upravená a to s výkonem až 450 koní. Fanoušci mohli vidět na trati značky jako Mercedes-Benz s modelem třídy C, Alfa Romeo 155 V6 TI nebo Opel s opravenou Calibrou.

Závody se jezdily na legendárních okruzích v Německu, jako jsou Hockenheimring, Nürburgring či městský Norisring. Pokud se série objevila na zahraničních tratích, například v belgickém Zolderu nebo italském Mugellu. Mezi nejúspěšnější teamy patřily známé tovární značky typu Mercedes AMG, Audi či Alfa Romeo.

Pokud šlo o piloty v tomto prvním období DTM, k hvězdám patřili Klaus Ludwig, Bernd Schneider či Nicola Larini, který byl jistou dobu i pilotem F1 . I když závody byly populární, jejich původní podoba vydržela pouze do sezóny 1996.

Obnovení v roce 2000 a závody silničních aut do 2020

Po krátké přestávce se DTM v roce 2000 opět vrátilo na scénu. Obnovená série dostala nový název a to Deutsche Tourenwagen Masters. Vozidla už síce stále připomínala běžná silniční auta, avšak technicky se jedná o speciálně upravené závodní stroje s výkonem až 500 koní, pohonem zadních kol a značně vylepšenou aerodynamikou.

Na startu se opět objevily známé značky jako Mercedes-Benz, Audi nebo Opel, přičemž později se k nim připojilo i BMW, které se okamžitě stalo favoritem závodů.

Díky vyrovnanosti pravidel však byly souboje dramatické. Jezdilo se na tradičních okruzích jako Hockenheimring, Norisring či Nürburgring. Pokud se závody konaly v zahraničí, potom například v Rakousku na Red Bull Ringu či v Nizozemsku na trati Zandvoort.

Nejúspěšnějšími týmy tohoto období byly Audi Sport Team Abt Sportsline, Mercedes-AMG HWA a BMW Team Schnitzer. Mezi největší hvězdy patřili Bernd Schneider, Mattias Ekström, Gary Paffett či Timo Scheider. V tomto období si do vozidel usedli i víceré bývalí piloti F1, například David Coulthard či Heinz Harald Frentzen.

Období od roku 2000 do roku 2020 patřilo mezi nejúspěšnější v historii série. DTM se stalo synonymem kvalitního motoršportu s vyrovnanou konkurencí a atraktivními jmény pro diváky, což se odrazilo i na zvýšení sledovanosti a popularity.

Nejnovější série DTM od roku 2021 pro sportovní auta

Od roku 2021 vstoupila série DTM do úplně nové éry. Po více než dvou desetiletích přešla na pravidla kategorie GT3 a otevřela se tak sportovním automobilům.

Důvodem změny byly především vysoké finanční náklady na provoz dosavadních speciálů a snaha přilákat nové týmy i značky do startovního pole. Nová série tak přinesla na trať i víceré známé supersporty, které byly divácky atraktivní.

V nejnovější éře se na okruzích DTM objevily sportovní auta jako Audi R8 LMS, BMW M6 GT3, M4 GT3, Mercedes-AMG GT3, Ferrari 488 GT3, Porsche 911 GT3 R či dokonce Lamborghini Hurracan GT3. Tato vozidla přinesla krásu rychlosti s výkonem až 550 koní, což se odrazilo i na zvýšení atraktivnosti soubojů a předbíhání.

Závody se znovu jezdí na okruzích v Německu, například Lausitzring, Nürburgring či Hockenheimring. Kromě toho se série pravidelně objevuje i na atraktivních zahraničních tratích, například v Itálii na okruzích Monza a Imola.

Mezi nejúspěšnější týmy aktuálně patří známé tovární značky výrobců automobilů, například Audi, BMW, McLaren, Mercedes-AMG, Lamborghini, Ferrari nebo Porsche. Pokud jde o jezdce, v posledních sezónách hvězdí na trati zejména Liam Lawson, Sheldon van der Linde, Kelvin van der Linde, Mirko Bortolotti či Thomas Preining.

Celkové statistiky, zajímavosti z DTM nejúspěšnější jména

Za více než 35 let své existence se DTM stalo jednou z nejprestižnějších sérií v Evropě. Celkově se od roku 1984 konalo více než 500 závodů na desítkách okruhů po celém světě, ale absolutním centrem dění v&ždy; bylo Německo.

Nejúspěšnějším jezdcem v historii série je jednoznačně Němec Bernd Schneider. Ten získal celkem 5 mistrovských titulů a k tomu neuvěřitelných 43 vítězství.

Dalšími velkými legendami jsou Klaus Ludwig se třemi tituly a 37 vítězstvími, Mattias Ekström se dvěma tituly a 25 vítězstvími a Gary Paffett, který také získal dva tituly a dohromady 23 vítězství. Z novější generace jezdců se do historie zapsali jezdci jako René Rast nebo Marco Wittmann, kteří získali několik mistrovských titulů.

Mezi nejúspěšnější týmy historie patří tovární týmy. Mercedes-AMG, Audi Sport Team Abt Sportsline nebo BMW Team Schnitzer, ty jsou dlouhodobou špičkou celé soutěže. Mercedes-AMG má historicky nejvyšší počet titulů a vítězství.

DTM během své historie zlákalo i několik pilotů F1, například Miku Häkkinena či Ralfa Schumachera. Série byla na krátký čas spojená s japonskou Super GT, což přineslo výjimečné zážitky pro závodníky i diváky. Během své historie prošlo DTM několika zásadními změnami, ale jak vidět až do dnes, v&ždy; pozitivním účinkem.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku