expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Zimní pneumatiky v létě? Tady jsou důvody, proč je to špatný nápad


V jarních měsících může být lákavé odložit výměnu zimních pneumatik za letní a pokud někdo jezdí jen kratší trasy a méně často, možná si řekne, že i zimní pneumatiky v létě splní svoji funkci a není třeba je měnit. Tento úsporný krok však může mít vážné důsledky pro bezpečnost i životnost pneumatik. Proč ho nedělat?



Zimní vs. letní pneumatiky a rozdíl mezi nimi

Pneumatiky jsou jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků auta při jeho používání a výběr správného typu v závislosti na ročním období je klíčový jak pro zajištění optimální trakce, tak ovladatelnosti a hospodárnosti používání.

Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly maximální efektivitu a bezpečnost při jízdě v chladných, zasněžených a zledovatělých podmínkách. Vyznačují se měkčí směsí pryže, která zůstává pružná i při nízkých teplotách. Profil zimních pneumatik je speciálně navržen s hlubšími drážkami a specifickým vzorem.

Na druhé straně, letní pneumatiky jsou optimalizovány pro teplejší počasí a suché nebo mírně mokré silnice. Mají tvrdší směs gumy, která jim umožňuje lépe odolávat vysokým teplotám, což pneumatikám zajišťuje delší životnost právě v teple.

Vzor běhounu letních pneumatik je s menším počtem drážek, což zvyšuje kontakt s povrchem silnice a zlepšuje ovladatelnost při vyšších rychlostech a za mokra.

Výběr správného typu pneumatik v závislosti na sezóně je tedy nezbytný pro zajištění maximální bezpečnosti a efektivity jízdy. Používání zimních pneumatik v letu může být lákavé pro někoho, kdo jezdí pouze po městě, krátké trasy nebo méně často. To, co na první pohled vypadá jako úspora, se vám může vrátit a dost vymstít.

Zimní pneu v letu? Riskujete zejména bezpečnost

Používání zimních pneumatik během letních měsíců představuje vážné riziko, zejména z hlediska bezpečnosti na silnicích. Zimní pneumatiky jsou specificky navrženy pro chladné podmínky a mají vlastnosti, které je při vyšších teplotách a na suchém či mokrém asfaltu činí výrazně méně efektivními, ba dokonce až nebezpečnými.

Hlavním problémem je nestabilita zimních pneumatik na vodě, která vzniká v důsledku jejich designu a materiálu. Pneumatiky mají měkčí směs a hlubší drážky, které jsou ideální pro sníh a led, avšak v teplejších podmínkách způsobují nestabilitu.

To může vést k aquaplaningu, při kterém vůz ztrácí kontakt s povrchem silnice a stává se neovladatelným. Vrstva vody znemožňuje jejich přímý kontakt.

Auaplaning je častý jev, který nastává, když je na vozovce výrazně více vody, než dokážou pneumatiky odvést. Tento efekt vede ke vzniku tenké vrstvy vody mezi pneumatikami a vozovkou, což znemožňuje efektivní kontakt s povrchem a v důsledku toho ztrácí vůz trakci a řidič může cítit, že vůz se stal neovladatelným.

Kromě toho, zimní pneumatiky v létě vykazují až o 20% delší brzdnou dráhu na suchém i mokrém povrchu ve srovnání s letními pneumatikami . Toto zhoršení brzdné efektivity může být kritické v situacích, kdy je třeba náhle zastavit.

Mají také zvýšenou spotřeba, hlučnost i opotřebení

Používání zimních pneumatik během letních měsíců představuje nejen riziko z pohledu aquaplaningu a trakce, ale také efektivnosti a komfortu při jízdě. Jednou z nejvýznamnějších nevýhod je zvýšená spotřeba paliva, která může dosáhnout 5 až 10 % více ve srovnání s letními pneumatikami. Úspora při výměně se tak může smazat.

Tento nárůst je důsledkem horšího valivého odporu zimních pneumatik, které jsou navrženy hlavně s ohledem na chladné počasí a proto nejsou efektivní na horkém asfaltu. Zvýšený valivý odpor tak vede k větší spotřebě energie pro udržení rychlosti.

Kromě finančního aspektu zvýšené spotřeby paliva vašeho vozidla má používání zimních pneumatik v letních měsících za následek i vyšší hlučnost při jízdě a zejména jejich rychlejší opotřebování. Zimní pneumatiky jsou konstruovány z měkčí pryže, která se v teplém počasí může opotřebovat až o 20 % rychleji či intenzivněji.

To pak vede k potřebě častější výměny a zvyšuje také náklady na údržbu. Tyto dva faktory mohou způsobit, že úspora za dvě sady se může rychle ztratit.

V souvislosti s valivým odporem, jinou směsí a rychlejším opotřebením není třeba zapomínat ani na fakt, že všechny tyto faktory zvyšují riziko vzniku defektu pneumatiky. Na to byste měli pamatovat a nosit s sebou v autě sadu na opravu defektu .

Pokud už ne letní, tak mějte alespoň celoroční pneumatiky

Pokud nepreferujete investování do dvou sad pneumatik, zvažte ještě celoroční pneumatiky. Ty představují praktickou alternativu a jsou navrženy s cílem nabídnout kompromis mezi zimními a letními variantami tak, aby se daly používat celý rok.

Celoroční pneumatiky totiž materiálově a designem poskytují uspokojivý výkon na suchém asfaltu, v dešti a v případě nutnosti jak tak iv lehkém sněhu. Jsou ideální pro oblasti s mírnějším podnebím, kde extrémní zimní podmínky nejsou tak časté a jejich konstrukce zohledňuje potřebu flexibility pro různé druhy povrchů a teploty.

Zároveň platí, že ačkoli celoroční pneumatiky nabízejí pohodlnou alternativu k sezónní výměně, přinášejí s sebou i jisté nevýhody a na ty není třeba zapomínat.

Ve srovnání se specializovanými zimními nebo letními pneumatikami nemusí poskytovat stejnou úroveň výkonu v extrémních podmínkách . Na ledových nebo silně zasněžených silnicích jsou zimní pneumatiky bezpečnější volbou. Na druhou stranu, v horkých letních měsících mohou letní pneumatiky poskytnout lepší trakci.

Pro řidiče, kteří žijí v oblastech s mírnějšími zimami a preferují jednoduchost, mohou být celoroční pneumatiky vhodnou volbou. Měli byste však vždy zvážit to, kde a jak auto používáte, vaše řidičské dovednosti a stejně tak i rizika.

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku