V zimním období řidiči začnou často věnovat pozornost věcem, které během zbytku roku příliš neřeší, například jak je palivo. otázky napadli, jste na správném místě, teď se na ně podíváme blíže.
Zimní nafta je speciálně upravené palivo určené k použití při nízkých teplotách. Její hlavní výhodou je, že zůstává tekutá i při extrémním mrazu, což znamená, že vaše auto spolehlivě nastartuje a to iv minusových teplotách.
Tato vlastnost je dosažena speciální změnou složení nafty, především snížením obsahu parafínů, které by jinak při nízkých teplotách krystalizovaly a ucpávaly palivové filtry. Zimní nafta má nižší hodnotu bodu tuhnutí, například až do -20 °C, některé prémiové verze zvládnou i extrémní pod -30 °C.
Zimní benzín funguje podobně, ale jeho úprava je zaměřena na to, aby měl vyšší obsah těkavých složek, které usnadňují start motoru za studena.
Používání zimních paliv má pro auto několik benefitů. Primárním je vyšší spolehlivost při startování , sekundární ochrana motoru a palivového systému před poškozením nízkými teplotami. Zimní paliva obsahují přísady na ochranu proti korozi, které kompenzují nižší viskozitu a to snižuje opotřebení čerpadla a vstřikovačů.
Zimní benzin a nafta jsou nezbytné, pokud chcete, aby vaše auto fungovalo iv největších mrazech. Jejich používání vám ušetří starosti se startováním, ale také náklady na opravy, které by mohly vzniknout poškozením palivového systému v mrazu.
Přestože elektromobilita je již více let silným trendem, dominance spalovacích motorů je neotřesitelná. V zimě však mohou čelit více rizikům.
Nízké teploty totiž zpomalují chemické reakce potřebné k zapálení paliva a to ztěžuje startování. Motorový olej a další kapaliny houstnou, čímž se zvyšuje odpor při startování a samotné tření v motoru. Pokud palivo není upraveno na zimní podmínky, obzvláště v případě nafty, hrozí krystalizace parafínů a nespolehlivé startování.
Problémem je i vyšší zátěž na baterii, která v chladu ztrácí kapacitu. Pokud baterie není v dobrém stavu, může selhat právě tehdy, když ji nejvíce potřebujete. Další komplikací je zvýšená spotřeba paliva, jelikož motor potřebuje více energie.
Jak zimní nafta, tak i zimní benzín zvyšují spolehlivost startování v mrazivých podmínkách a chrání palivový systém před poškozením způsobeným chladem.
Pokud máte v autě i turbodmychadlo, to trpí v případě většího mrazu dvojnásobné a to jak při startování a během prvních minut provozu, tak po vypnutí motoru a jistou dobu po něm. To vše představuje zátěž, na jejíž zmírnění se zaměřte.
Pokud netankujete zimní paliva, alternativním řešením jsou zimní aditiva. Jedná se o speciální zimní přísady do paliva, které jsou navrženy tak, aby zlepšily jeho vlastnosti v chladném období a minimalizovaly riziko, že vaše auto ráno nenastartuje. Existují zvláště pro benzín a zvláště pro naftu, každý typ potřebuje specifickou péči.
Zimní aditiva pro benzinové motory pomáhají zabránit tvorbě ledových krystalů uvnitř palivového systému. Tím chrání palivové čerpadlo a vstřikování.
Mnohé z nich obsahují speciální složky, které zlepšují spalování a zároveň chrání motor před korozí. Taková aditiva usnadňují také startování v mrazech a zároveň přispívají ke snížení spotřeby benzínu a lepšímu chodu celého motoru.
Pokud jde o naftová zimní aditiva , ty jsou navrženy tak, aby snižovaly bod tuhnutí nafty, která je v zimě náchylná ke krystalizaci parafínů, které by mohly ucpat filtry. Zimní aditiva pro naftu pomáhají udržovat palivo tekuté i při extrémně nízkých teplotách a tak chrání palivový systém před opotřebením a rizikem koroze.
Používání zimních aditiv má mnoho výhod. Nejenže usnadňují startování v mrazech, ale chrání i motor a palivový systém před opotřebováním, což může výrazně snížit riziko oprav.
Jízda v zimě vyžaduje nejen správné palivo, ale také přizpůsobení celkového provozu auta. Chladné teploty výrazně ovlivňují funkčnost motoru, brzd a dalších systémů, zejména těch, které odebírají více energie. Při startování je proto dobré je mít vypnuto, například jako světla, topení či rádio, snížíte tak zátěž pro vaši baterii.
Po nastartování nechte motor chvíli běžet, aby se olej dostal ke všem důležitým pohyblivým částem, ale vyhýbejte se vysokým otáčkám.
Během jízdy je klíčové začínat plynule, bez prudkého zrychlování, obzvláště u vozidel s turbodmychadlem. Pozor i na prudké brzdění a přetáčení kol na kluzkém povrchu, může to způsobit ztrátu kontroly a poškození pneumatik a brzd.
Pravidelně kontrolujte také hladinu kapalin. Motorový olej musí být správného typu a hladina dostatečná, aby zajistil efektivní mazání. do ostřikovačů.
Nezapomeňte ani na stav baterie, která v chladu rychleji ztrácí kapacitu. Její selhání může způsobit, že ráno vůbec nenastartujete a proto je třeba mít po ruce startovací kabely nebo nabíječku autobaterie. Uvidíte, jak se vám budou hodit!
zakoupené na runder.cz 26.01.2025
zakoupené na runder.cz 23.01.2025
zakoupené na runder.cz 17.01.2025
zakoupené na runder.cz 19.01.2025
zakoupené na runder.cz 16.01.2025
zakoupené na runder.cz 25.01.2025