Když přijde zima a teploty klesnou, je pro řidiče jasné znamení, že je třeba přezout pneumatiky. Kdysi samozřejmost se však v poslední době mění a to zejména s příchodem inovativních řešení v podobě celoročních pneumatik, které dosahují stále lepších výsledků. Jak se tedy zorientovat v této pneumatické džungli? Tady je srovnání.
Zimní pneumatiky jsou speciální pneumatiky navrženy k tomu, aby auto zvládlo nejlepší podmínky chladu, mrazu a sněhu a to zejména během zimního období.
Pojí se s nimi i určitý časový rámec, kdy jejich obutí dává smysl. V našich končinách to bývá obvykle od 15. listopadu do konce března, ale pokud teploty klesnou pod 7 ° C a cesty jsou pokryty sněhem či ledem již dříve, není třeba čekat na kalendář.
Samotná výroba zimních pneumatik probíhá trochu jinak, než u těch letních. Do směsi gumy se přidávají speciální přísady, které zvyšují pružnost a přilnavost v mrazech, ale nechybí ani drážky a lamely připomínající drobné drážky, které pomáhají pneumatikám lépe uchytit se na zasněženém či zledovatělém povrchu.
Na druhou stranu, na mokrém asfaltu jsou hlučnější a zvyšuje se s nimi i spotřeba paliva. To je daň za bezpečnou jízdu, která byla ještě před desítkami let řešena úplně jinak, jelikož v minulosti neexistoval žádný speciální zimní dezény.
Protože zimní pneumatiky jsou určeny pro chladné podmínky, má význam je používat jen tehdy, vyžaduje-li to situace. Jakmile teploty stoupnou, jejich nevýhody se dostanou do popředí a to zejména v případě jízdy na mokrém povrchu. Na druhé straně, když napadne první sníh nebo se na asfaltu objeví námraza, jsou nenahraditelné. Nebo?
Poslední roky vrtají v hlavě řidičům kromě výběru zimních nebo naopak letních pneumatik i ty celoroční . Měly by být jejich spojením či kompromisem.
Jejich cílem je, alespoň podle deklarací výrobců, zvládnout zimu i léto bez nutnosti neustálého přezouvání. Směs pneumatik je navržena tak, aby si poradila s mírným mrazem a slabým sněhem, ale zároveň nebyla příliš měkká při vyšších teplotách. V porovnání se zimními pneumatikami však nemají tak ostré drážky na led nebo sníh.
V létě zase na rozpáleném asfaltu neposkytnou takovou přilnavost jako špičkové letní modely, což v praxi znamená, že jsou fajn, pokud žijete v oblasti, kde se střídají spíše mírnější léta s spíše mírnějšími zimami s téměř žádnou sněhovou pokrývkou.
Ve chvíli, kdy se však teploměr přehoupne hluboko pod nulu a venku zuří sněhová kalamita, ukáží se nejvážnější a nejviditelnější slabiny celoročních pneumatik. Jejich dezén se nikdy nevyrovná zimním pneumatikám, které jsou ušity na míru náročným podmínkám a pokud bude sněhu opravdu hodně, je dost pravděpodobné, že zapadnete.
Na druhou stranu, v létě zase ztrácíte část výhod oproti letním pneumatikám, které jsou lehčí, tišší, mají lepší přilnavost i za mokra a zejména nižší spotřebu paliva. To by však nebylo až tak špatné, největší problém pro jízdu a bezpečnost je v zimě.
V zimním období mají význam nejen zimní pneumatiky, ale speciálně v případě, pokud pojedete do výše položených míst, tak i speciální zimní řetězy .
Na prudkých zasněžených kopcích, zamrzlých horských úsecích nebo uprostřed sněhové vánice vám pomohou lépe udržet kontrolu nad vozidlem. Na trhu je hned několik typů zimních řetězů dle materiálu, nejčastěji klasické kovové.
Ty jsou dostatečně odolné a poskytují skvělou trakci na sněhu, přičemž pro každou velikost pneumatik si umíte najít i přiměřenou velikost sněhových řetězů. Na druhou stranu, jsou hlučnější a určené pro používání pouze na zasněženou cestu. Podobně fungují i textilní sněhové řetězy, nazvané i ponožky, které jsou modernějším typem.
Ty jsou tišší a snadněji se s nimi manipuluje, ale nevydrží tolik jako kovové a nejsou vhodné pro dlouhé trasy. Třetí a nejvíce pohodlnou možností jsou tzv. tekuté řetězy, tedy spreje na pneumatiky, které zvyšují přilnavost, ale mají nízkou efektivitu.
Samotný význam řetězů spočívá v tom, že dokážou poskytnout pevnou oporu a bezpečné průjezdy kritickými úseky, kde by bez nich hrozilo uklouznutí a uvíznutí. Jejich použití je již v mnoha zemích a v určitých obdobích nebo úsecích silnic dokonce povinné, přičemž díky řetězu umíte nejvíce zvýšit trakci samotné pneumatiky.
Přestože zimní pneumatiky a řetězy tvoří základ zimní výbavy , existuje ještě spousta dalších její součástí, které vám mohou v zimě výrazně usnadnit cestování.
Důležité jsou například škrabky na led a to zcela obyčejných plastových až po ty s rukavicí, které chrání vaši ruku před ledovým dotekem. Pokud vám však škrabka nestačí, po ruce můžete mít také speciální rozmrazovače na zámky či skla. Ty pomáhají získat cenné minuty navíc, jelikož efekt rozmrazení je pohodlnější a rychlejší.
Zapomínat není třeba ani na výměnu textilních koberců za pryžové. Textil v zimě dokáže nasáknout vodu z roztátého sněhu, která vytváří nepříjemnou vlhkost a zápach. Gumové koberce se jednoduše vyjmou, umyjí a auto je hned suché.
Nezapomeňte ani myslet na komfort, když cestujete na delších trasách. Tady je skvělou výbavou elektrická ohřívací deka, kterou stačí zapojit do zapalovače. Chystáte-li se do hor, nezapomeňte na malou sněžnou lopatku, případně i koště. Jde o pomocníky, které oceníte před cestou po pořádné sněhové nadílce na autě i na silnici.
Důležité je mít v zimě v autě po ruce i pár reflexních prvků a světlo navíc. Budou se hodit v případě uvíznutí na cestě, podobně jako nouzová zásoba energie v podobě snacků, sušeného ovoce, energetických tyčinek a nějakého nápoje.
zakoupené na runder.cz 14.01.2025
zakoupené na runder.cz 13.01.2025
zakoupené na runder.cz 07.01.2025
zakoupené na runder.cz 13.01.2025
zakoupené na runder.cz 15.01.2025
zakoupené na runder.cz 29.12.2024