Co způsobily nepřiměřené registrační poplatky?
Jak jsme již zmínili výše, nepřiměřené registrační poplatky zvýhodňovaly starší auta. Horní hranice poplatků byla v sazebníku nastavena až na 3900 eur. Mimo jiné příliš vysoké poplatky museli motoristé platit u vozidel s hraničním výkonem Max. 80 kW. Takto nastavený systém způsoboval nezájem motoristů o koupi novějších vozidel (průměrný věk vozidel na našich cestách je 15 let). Většina novějších vozidel na našich silnicích tvoří právě firemní vozidla, a proto věkový průměr automobilů v osobním vlastnictví je ještě nižší. Tato situace způsobuje vyšší emise, vyšší provozní náklady a nižší bezpečnost.
Jaké změny můžeme čekat?
Plénum se rozhodovalo mezi dvěma pozměňovacími návrhy. Jedním z nich byl návrh poslanců ze strany OLENO, který měl platit od začátku příštího roku a tabulka dávala do poměru výkon motoru s výší správného poplatku (sazby od 33 do 2400 eur). S druhým návrhem přišel již zmiňovaný Marián Viskupič (SaS), v němž změny měly platit od července letošního roku s nižšími sazbami (od 33 do 1000 eur). Viskupičův návrh byl nakonec schválen.
Kromě změny výše registračního poplatku (z 3 900 eur na 1 000 eur) se mění maximální poplatek za nové auto na 400 eur. Velmi stará a zároveň výkonná auta budou mít poplatek maximálně 1000 eur. Lidé by měli díky změnám ročně ušetřit 27 až 30 milionů eur. O úspěšných změnách informovala na svých sociálních sítích strana Svoboda a Solidarita.
"Z 370 tisíc přepisů ročně klesne (nebo při 33 eur zůstane stejný) registrační poplatek ve více než 95 procentech případech," doplňují liberálové.
Upozorňujeme, že stále se však nemění to, že stát od motoristů bude i nadále vybírat poplatky při každé změně majitele automobilu.
K úspěšným změnám se na blogu JSME vyjádřil i samotný Marián Viskupič, kde argumentoval proč jsou pro Slovensko tyto změny nezbytné. „Zároveň byly dva další cíle – aby poplatky měly v sobě environmentální aspekt (ekologičtější vozidlo platí méně) a aby se odstranila diskriminace nových a novějších vozidel. Průměrný věk slovenského vozového parku, i díky původně platným pravidlům, se stále zvyšuje. Systém vysokých poplatků na nová vozidla a jejich snižování s rostoucím věkem se používá pouze ve dvou zemích EU - Na Maltě a právě na Slovensku. V obou zemích tento systém způsobuje postupné stárnutí vozového parku. " Kromě toho pan poslanec Viskupič přiznal, že návrh z prosince loňského roku byl příliš vysoký: „Déle jsem avizoval, že na úpravě pracujeme. Také jsem si přiznal, že původní návrh byl příliš vysoký, a proto jsem dělal všechno co bylo v mých silách, abychom částky snížili,"
Uvádíme tabulku kde si můžete prohlédnout přijaté změny platné od 1. července 2023.
Tak co na to říkáte vážení motoristé? Na našich sociálních sítích očekáváme pozitivní příspěvky plné radosti z toho, že konečně na Slovensku došlo k poklesu cen! I když ne ty nejdůležitější.
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024