Renault byl v Rusku nejsilnější západní automobilkou, která měl v zemi aktiva ve výši 2,2 miliardy eur (ruský trh tvořil 8% celkového prodeje Renaultu). V závodě AvtoVaz (výroba modelů Lada) v ruském Togliatti byla značka majoritním vlastníkem s podílem 67,69%, který byl za symbolickou cenu převeden na Ústřední výzkumný a vývojový institut pro automobily a motory, známý pod zkratkou NAMI. Renault má ve smlouvě nárok, že v případě znormalizování situace ve světě, může v průběhu šesti let svůj podíl odkoupit zpět za stejnou částku. V případě dalších investic z ruské strany se cena navýší v úměrné výši za toto období dojde-li ke zpětnému odkupu.
Automobilka vlastnila v Rusku i moskevskou továrnu jako společnost Renault Russia, kde jí patřilo 100%. Vyráběly se v modelech Renault Duster, Kaptur, Arkana, Nissan Terrano (upravená Dacia Duster pro některé trhy). Tu postihl mnohem horší osud než AvtoVaz. Od 23. března byly linky pozastaveny a od 16. května továrna připadla do vlastnictví městu Moskva. Podrobnosti o provedení nejsou známy, ale ruská agentura Autostat informovala, že prodej byl dokončen za symbolické náklady a smlouva neobsahuje zpětný odkup. Můžeme říct, že tento závod byl „znárodněn“. K celé situaci se vyjádřil generální ředitel skupiny Renault Luca de Meo: „Přijali jsme těžké, ale nezbytné rozhodnutí a je to i zodpovědné rozhodnutí vůči našim 45 000 zaměstnancům v Rusku.“
Ruská strana slibovala, že v závodě AvtoVaz bude i nadále pokračovat výroba aut značky Lada. Přibude také model Renault Duster 2. generace, který bude přeznačkován na zmíněnou Ladu (umožňuje to prý dohoda s Renaultem). Další modely budou obnovou starších modelů, které budou mít slabší technologické vybavení a nižší emisní normy (pravděpodobně norma Euro 0, která přestala v Evropě platit již v roce 1992). Chybějící komponenty pro výrobu Lád se budou dovážet z Číny. Podle gubernátora Samarské oblasti Dmitrije Azarova by se měly linky rozjet už 23. května. Kvůli pandemickým opatřením v Číně by to mohlo být později.
Zajímavější osud postihne továrnu v Moskvě. K fabrice se na svém blogu vyjádřil primátor města Moskva Sergej Sobjanin takto: „Přijal jsem rozhodnutí evidovat závod jako majetek města a obnovit výrobu osobních automobilů pod historickou značkou Moskvič. V roce 2022 začínáme novou stránku historie Moskviče.“ Přesně tak v tomto závodě se pokusí znovu zrodit legendární sovětskou automobilovou značku Moskvič. Zároveň zaměstnanci získali příslib, že nepřijdou o svoji práci a budou dostávat pravidelnou mzdu.
Původně se očekávalo, že dojde k výrobě starších modelů jako Aleka 2141, 214100 Svjatogor či 214Y2 Jurij Dlougorukij. Dnes už víme, že půjde o novější modely, které se staršími nebudou mít nic společného. Avizuje se, že nové automobily budou na standardní benzínový pohon, později by měly přibýt i elektromobily. Ruská strana podle Autostatu začala jednat s čínskými automobilkami YAC, FAB a BID, proto je zjevně cílem vyrábět přeznačovaná čínská auta na značku Moskvič. Zatím se neví kolik aut bude schopen při aktuální situaci závod vyrobit, ale je dimenzován na 180 000 kusů ročně.
Ruský automobilový průmysl se po uvalených sankcích zmítá ve velmi obtížném období. Začíná pociťovat nedostatek komponentů, odchod značek, ekonomický pokles a zastavení výroby. S těmito problémy jde ruku v ruce i nedostatek automobilů pro obyvatelstvo. Východiskem je zrušení moderních bezpečnostních a emisních limitů (k tomu došlo 12. května dekretem č. 855) a výroba vlastních přeznačkovaných aut ve spolupráci s Čínou, která umí řešit akutní nedostatek aut nejrychleji. Jsme zvědaví, jak dopadne znovuzrození Moskviče a určitě to budeme sledovat dál.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 08.11.2024