Rozpočtový strop ve Formuli 1
Minulý rok FIA poprvé zavedla do Formule 1 rozpočtový strop 145 milionů dolarů, aby byl oblíbený motosport spravedlivější. Hlavní myšlenkou bylo, aby každý tým mohl utratit stejnou částku, a časem by došlo k vyrovnání sil a k vyšší konkurenceschopnosti. Rozpočtový strop podléhá pravidlům, která určují co v případě, že tým použije více prostředků než je dovoleno.
V případě překročení rozpočtového stropu o méně než 5% může být uděleno veřejné důtku, odebrané body z jezdeckého nebo konstruktérského šampionátu, může dojít k vyloučení ze závodů, ke zpřísnění omezení práce ve větrném tunelu a s Cy.
V případě překročení rozpočtového stropu o více než 5% může dojít k odebrání bodů v jezdeckém nebo konstruktérském šampionátu, ke zpřísněnému omezení práce ve větrném tunelu a CFD, může být snížen rozpočtový strop v následující sezóně, nebo může dojít k následující sezóně, nebo může dojít k následujícímu období.
Zatím jen spekulace
FIA teprve nedávno dokončila analýzu účetnictví deseti týmů Formule 1 z loňské sezóny. V průběhu následujícího týdne by měly být její výsledky oficiálně prezentovány. Předčasně však unikly informace, že Aston Martin a Red Bull Racing překročily rozpočtový strop. Podle webu Motorsport překročil Aston Martin tento strop o méně než 5%, zatímco Red Bull Racing o více než 5%. V případě, že by šlo o pravdivé informace, vrhlo by to na Verstappenův titul velmi nepěkné světlo.
FIA se ke stírajícímu skandálu zatím vyjádřila skromným stanoviskem, že , v současnosti finalizuje vyhodnocování finančních dat za rok 2021, které předložily všechny týmy Formule 1. Případná porušení finančních pravidel, pokud se nějaké vyskytnou, budou řešena v souladu s procesy stanovenými v pravidlech.“ Do zveřejnění výsledků odmítli představitelé ředitelství Formule 1 o tématu veřejně dále diskutovat.
Ferrari a Mercedes se bouří, Red Bull se brání
K situaci se hned začali vyjadřovat představitelé jednotlivých týmů, čímž obvinění nepřímo potvrdila. Šéf rakouské stáje Christian Horner se k obviněním vyjádřil, že jde o spekulace, a že si není vědom žádného porušení pravidel. Na adresu konkurenčních týmů se vyjádřil: "Vyjádření dvou konkurenčních týmů nás mírně zarazila. Stížnost směrem k FIA je anonymní a velmi mě zajímá zdroj těchto vymyšlených tvrzení. Je to pomluvy a dotklo se nás to. Pokud obvinění nestáhnou, budeme to brát nesmírně vážně a přistoupíme k reakci." Audit k rozpočtovým stropům musel být předán do 31. března, což Red Bull Racing oficiálně splnil.
Šéf Mercedesu, Toto Wolff, je však přesvědčen o tom, že k výraznému překročení rozpočtového stropu došlo. „Konečně to Christian řekl, protože jsou to týdny a měsíce, co jsou vyšetřováni, ale možná nemluvil se svým finančním ředitelem. Každý z nás prošel podrobným vyšetřováním a pokud my víme, tak jeden tým překročil rozpočtový strop mírně, což je spíše procesní záležitost, a máme další, který je podstatně a masivně nad ním. To se stále zkoumá. Je to však takové veřejné tajemství v padoku.“
Představitelé Mercedesu a Ferrari tvrdí, že pokud by Red Bull překročil strop jen mírně o 4-5 milionu dolarů, znamenalo by to v případě investice do vývoje monopostu ušetření půl vteřiny na kolo v závodě. Očekává se však, že rakouská stáj překročila strop i letos, což by vysvětlovalo její dominanci od začátku šampionátu.
Šéfové Mercedesu a Ferrari si také postěžovali, že kvůli takto nastavenému rozpočtovému stropu museli propustit několik lidí, musí používat staré komponenty a nemohou vyvíjet nové věci. Pokud někdo překročí nastavený strop získává výraznou výhodu, a to dokonce i na další dva následující ročníky. Toto Wolff dodává, že „Pokud jste byli nad limitem v roce 2021, pak jste nad limitem i v roce 2022. To v konečném důsledku znamená, že máte výhodu i do roku 2023. Pokud je pravda, že mají homologované lehké šasi v letošním roce, mohou jej využít i v tom příštím. Je to tedy kaskádovitý řetězec událostí, který může ovlivnit šampionát ve všech třech letech.“ V případě prokázání viny se dožadují tvrdých trestů.
Celá situace je pořádně zamotaná, ale v konečném důsledku si budeme muset stejně počkat na vyjádření FIA. Relativně nový ředitel závodu, Muhammad Sulajím, má před sebou v případě potvrzeného porušení pravidel velmi obtížné rozhodnutí. Ve hře je také odečtení bodů a tedy potenciální ztráta Verstappenova titulu, což je velmi málo pravděpodobné. Finální rozhodnutí se dozvíme v průběhu příštího týdne.
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024