Tato norma rozlišuje motorové oleje podle typu motoru na: zážehové (benzinové) označené písmenem „S“ (Service) a vznětové (naftové) označené písmenem „C“ (Commercial). Výkonový stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru dalším písmenem (od „A“ výše). Čím je toto písmeno v abecedě dále, tím kvalitnější je olej. Zpravidla platí, že je-li jako první uvedená specifikace "S", je olej prioritně určen pro benzinové motory, pokud "C", pro naftové motory.
Např.:
SJ/CF - Olej prioritně pro benzinové motory, použitelný i pro naftové motory
CE/SG - Olej prioritně pro naftové motory, použitelný i pro benzinové motory
Motorové oleje
API SA – Oleje bez přísad do motorů pracujících v mírných podmínkách. Byly určeny pro mazání motorů automobilů vyrobených v letech 1940-1950. Zastaralá.
API SB – Oleje do benzinových motorů automobilů, které obsahují jednoduché přísady proti vytváření vysokoteplotních usazenin, nízkoteplotních kalů, korozi a opotřebení (motory vyrobené 1954-1967). Zastaralá.
API SC – Oleje do benzinových motorů . Obsahují přísady skupiny proti vysokoteplotním usazeninám, nízkoteplotním kalům, korozi a opotřebení (motory vyrobené 1964 – 1967). Zastaralá.
API SD – Minerální oleje do benzinových motorů. Obsahují přísady skupiny SC a lépe snášejí i dlouhodobé zatížení motorů, neboť obsahují vysokotlaké, viskozitní a protioděrové přísady. Jedná se o skupinu, jejíž oleje byly nejčastěji používány. Zastaralá.
API SE – Oleje do benzinových motorů osobních automobilů. Obsahují přísady proti vysokotepelným usazeninám, nízkotepelným kalům, korozi a opotřebení. Vhodné pro mimořádně velké namáhání (pro motory vyrobené v roce 1971 – 1979). Zastaralá.
API SF - Oleje pro mimořádně velké zatížení motorů vyrobených mezi lety 1980 až 1989, oproti SE vylepšené protiotěrové vlastnosti, oxidační stabilita a ochrana proti tvorbě usazenin
API SG – Oleje do benzinových motorů osobních a lehkých nákladních automobilů, modelů od roku 1989. Oleje vyhovují nárokům výkonnostní třídy CC pro naftové motory. Mohou se používat iv naftových motorech, kde se doporučuje výkonnostní třída SE. Oleje zařazené v této třídě můžeme zpravidla používat ve vozidlech s katalyzátorem. Zastaralá.
API SH – Oleje do benzinových motorů stejného určení jako oleje výkonnostní třídy SG, avšak jsou testovány se zpřísněnými požadavky na reprodukovatelnost motorových zkoušek podle Code of Practice. Tato třída byla zavedena v roce 1993 a prakticky zaručuje možnost maximálního využívání výměnných intervalů doporučených výrobci automobilů. Zastaralá.
API SJ – Oleje do benzinových motorů. Vysoká kvalita zohledňující přísné emisní limity a nároky na úsporu paliva. Třída zavedena 1.1.1997. Současná.
API SL – Pro všechny současné a starší motory. Kategorie zavedená v roce 2001. Současná.
API SM – Pro všechny současné motory. Kategorie zavedená v listopadu 2004. Oleje klasifikace RS obsahují aditiva pro kontrolování usazenin, aditiva pro snížení oxidace oleje, pro snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje při nízkých teplotách. Současná.
API SN - Zavedena v říjnu 2010 pro všechna auta od 2011 a starší, kde je třeba poskytnout vyšší ochranu pístů při vysokých teplotách, kde je požadována přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Zaručuje lepší ochranu turbodmychadla a ochranu motoru provozovaném na etanol do E85. Zároveň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva.
API CA – Oleje do benzinových motorů a nepřeplňovaných vznětových motorů spalujících palivo s malým obsahem síry v mírných provozních podmínkách (motory vyrobené 1940–1960). Zastaralá.
API CB – Oleje do benzinových motorů a nepřeplňovaných naftových motorů spalujících palivo s větším obsahem síry. Jsou v nich přísady proti korozi a vysokotepelným usazeninám (motory vyrobené 1949 – 1964). Zastaralá.
API CC – Oleje do nepřeplňovaných nebo částečně přeplňovaných naftových motorů pracujících při vysokých otáčkách a velkém zatížení, s palivem s širokými kvalitativními parametry, které vyžadují velmi účinnou ochranu proti vysokoteplotním usazeninám a proti korozi ložisek (1964–1967). Zastaralá.
API CD – Oleje do přeplňovaných naftových motorů spalující motorovou naftu s proměnlivým a vysokým obsahem síry. Obsahují přísady, které mají schopnost potlačovat vznik opotřebování a koroze (motory vyrobené 1970 – 1979). Zastaralá.
API CD II – Zavedena v roce 1987. Pro dvoutaktní motory. Zastaralá.
API CE – Oleje do přeplňovaných a vysoce přeplňovaných naftových motorů pracujících v těžkém provozu. Mohou nahrazovat také oleje třídy CD (motory vyrobené od roku 1983 - 1984). Zastaralá.
API CF – Oleje do čtyřtaktních naftových motorů s nepřímým vstřikováním, zejména motorů terénních automobilů spalujících motorovou naftu s obsahem síry více než 0.5 %. Bez kontroly emisí, vylepšené vlastnosti. Pro motory vyráběné od roku 1994. Může být použit místo CD olejů. Současná.
API CF 2 – Oleje pro dvoutaktní naftové motory vyžadující kontrolu otěru a tvorby usazenin. Může být použit místo CD II olejů. Současná.
API CF 4 – Oleje pro velkoobjemové nebo rychloběžné naftové motory těžkých nákladních aut, pracující zejména v dálničním provozu. Pro modely od roku 1990. Může být použito místo CE olejů. Současná.
API CG 4 – Oleje pro zvláště vysoce namáhané rychloběžné naftové motory spalující v dálničním provozu motorovou naftu s 0.05 % obsahem síry a při terénním použití motorovou naftu s 0.5 % obsahem síry. Pro modely od roku 1994. Může být použito místo CD, CE a CF-4 olejů. Současná.
API CH 4 – Kategorie zavedená v roce 1998. Pro vysokorychlostní čtyřtaktní motory, u nichž se vyžaduje splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH 4 oleje mají speciální složení pro použití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použito místo CD, CE, CF 4 a CG 4 olejů.
API CI 4 - Kategorie zavedená v roce 2002. Pro vysokorychlostní čtyřtaktní motory, u nichž se vyžaduje splnění výfukových emisních norem z roku 2004, zavedených v roce 2002. CI 4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro používání v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Určen pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použito místo CD, CE, CF 4, CG 4 a CH 4 olejů. Současná.
API CJ 4 (od r. 2006) - vynikající ochrana proti opotřebení a zahuštění sazemi a vynikající čistota pístu, pro motory spalující paliva pod 0,05% síry a vyhovující emisním limitům zr. 2007 při použití filtru pevných částic (PDF)
Převodové oleje
API GL 1 – Málo zatěžované převodovky
API GL 2 – Průmyslové a šnekové převodovky
API GL 3 – Normálně zatěžované převodovky
API GL 4 – Vysoce zatěžované a málo zatěžované hypoidní převodovky
API GL 5 – Vysoce zatěžované hypoidní převodovky
Viskozitní třídy : 75W-x, 80W-x, 80W, 85W, 80, 90, 140, 250,
x může být 80, 85, 90 a 140
zakoupené na runder.cz 26.11.2024
zakoupené na runder.cz 25.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024