Viskozita (tj. míra vnitřního tření) mazacího oleje není konstantní veličina, ale mění se v závislosti na vnějších podmínkách. Během činnosti motoru dochází ke změnám teploty a tlaku a je žádoucí, aby se viskozita oleje v těchto podmínkách měnila co nejméně. Závislost viskozity oleje na teplotě je vyjádřena tzn. viskozitním indexem (VI). Čím vyšší je hodnota VI, tím méně se mění viskozita při změnách teploty motoru a tím je olej kvalitnější. Viskozitní index bývá uveden v katalozích výrobců automobilových maziv.
Pro běžné označení viskozitních vlastností motorového oleje se používá výlučně klasifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Tato norma používá pro klasifikaci olejů 6 zimních tříd (označených číslem a "W") a 5 letních tříd (označených číslem). Číslo je jen názvem třídy a nevyjadřuje vztah k žádné fyzikální veličině.
Zimní třídy*: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letní třídy*: 20, 30, 40, 50 a 60
*) norma SAE J300
Zimní označení
Vymezuje tzn. startovatelnost motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje dostatečné pro snadné zapínání motoru (tj. olej není příliš "hustý"). Oleje 0W umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách pod -50 °C, oleje 5W při teplotách kolem -40 °C atp. (platí to pouze orientačně, tento údaj do značné míry závisí na typu a velikosti motoru).
Letní označení
Garantuje dostatečnou viskozitu oleje při vysokých letních teplotách. Obecně platí, že čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru (tj. olej není příliš "řídký"). V praxi se ukázalo, že v evropských klimatických podmínkách zcela postačují třídy 40, resp. 50, oleje třídy 60 mohou zapříčinit mírné snížení výkonu motoru.
V současné době se prakticky výhradně používají tzn. vícestupňové (multigrade) motorové oleje, které umožňují celoroční bezpečné mazání motoru v různých klimatických podmínkách. Označují se kombinací zimní a letní třídy, typické jsou např.: 0W-40, 5W-40 nebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40.
Hraniční teploty motorových olejů
SAE 0W = kolem -40°C
SAE 5W = kolem -35°C
SAE 10W = kolem -30°C
SAE 15W = kolem -25°C
SAE 20W = kolem -20°C
SAE 25W = kolem -15°C
SAE 40 = kolem 40°C
SAE 30 = kolem 30°C
SAE 50 = kolem 50°C
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 03.12.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024