- Benzinové motory V = 0,07 x výkon v kW + 10% (m3/min.)
- Naftové motory V = 0,09 x výkon v kW + 10% (m3/min.)
Z výpočtu je zřejmé, že čistý nasávaný vzduch je předpokladem bezproblémového chodu motoru. Moderní filtrační média odfiltrují z nasávacího vzduchu účinně a spolehlivě nečistoty, jako jsou částice prachu, pylu, písku, saze a dokonce kapky vody. Tím nejen chrání motor ale také elektronická čidla umístěná v sacím potrubí.
Samostatnou součástí filtrace jsou pojistné filtrační vložky používané hlavně u nákladních vozidel, stavebních a zemědělských strojů pracujících ve velmi prašném prostředí. Vložky se vkládají do základní filtrační vložky a chrání motor v případě poškození základní filtrační vložky.
V případě prodlužování servisního intervalu výměny filtru dochází vlivem jeho zanesení ke ztrátě výkonu motoru, nárůstu spotřeby paliva a překročení povolených hodnot emisí.
Olejový filtr
Nebezpečné pro motor a pro všechny pohybující se části je znečišťování motorového i převodového oleje v průběhu provozování, což vede ke zvyšování jeho viskozity a snižování provozní životnosti. Pro zachování parametrů a max. životnosti oleje je nutno jej filtrovat. Olejové filtry odstraňují z motorového a převodového oleje pevné nečistoty jako je prach, kovové částečky, karbonové usazeniny, saze a pod. Filtrací se prodlužují životnost motoru.
Pro čištění oleje se používají:
Filtrační vložky klasické:
jsou uloženy ve vlastním pouzdru, nebo jsou integrovány přímo do olejového okruhu motoru. Výměna se provádí pouze náhradou filtračních vložek při zachování pouzdra.
Nekovové vložky: vložky EVOTOP® méně zatěžují životní prostředí, protože neobsahují kov. Filtr je vyroben z jednoho materiálu a lze jej celý spálit. Konstrukční provedení je v kombinaci s plastem.
Výměnný filtr: u těchto filtrů obal a filtrační vložka tvoří jeden celek. Výměna se provádí jako celek. Filtry kromě filtrační vložky mají:
zpětný ventil, který zajišťuje, aby se filtr a olejové kanálky nevyprázdnily při vypnutém motoru. Při opětovném spuštění je zajištěn rychlý rozvod oleje. By-pass ventil, který umožňuje při studeném oleji hlavně v zimě, nebo při znečištěném oleji vlivem nedodržení intervalu výměny čističe přístupu oleje do motoru obtokem filtrační vložky.
Odstředivé filtry: jsou zařazeny zpravidla ve vedlejší větvi. V ní je filtrováno 5 – 10% mazacího oleje. Filtr (centrifuga) obsahuje kovový nebo plastový rotor, který podle velikosti dosahuje až 10.000 otáček za minutu a odstraňuje hrubé nečistoty z oleje a prodlužuje životnost hlavního filtru.
V případě prodlužování servisního intervalu výměny filtru dochází k jeho zanesení, otevře se by-pass ventil a v systému koluje opotřebovaný nefiltrovaný olej, který způsobuje nadměrné opotřebování ventilů, ložisek a pohybujících se částí motoru.
Palivový filtr
Bezproblémovou jízdu vozidla zajišťuje čisté palivo dodávané palivovým čerpadlem. Palivové filtry slouží k odstranění nečistot z paliva jako prach, rez a vodu. Chrání velmi citlivé vstřikovací agregáty a karburátory před opotřebováním a korozí. Na druhé straně zajišťují optimální spotřebu paliva a výkon motoru. Moderní, maximálně citlivé vstřikovací soustavy Common Rail nebo systém čerpadlo – tryska vyžadují nová řešení filtrace přizpůsobující se novým konstrukcím. Moderní Multigrade filtry založené na vícevrstvé technologii filtračního média odstraňuje z palivové směsi více než 90 % nejjemnějších částic a vodu, která způsobuje korozi částí vstřikovacích trysek.
Pro čištění paliva se požívají:
Filtrační vložky: jsou umístěny ve vlastním tělese, které je integrováno do motoru. Filtrační vložky mohou být standardní s filtračním papírem nebo s filcem.
Nekovové filtrační vložky EVOTOP®: méně zatěžují životní prostředí z důvodů, že jsou vyrobeny z jednoho materiálu a tím vzniká nižší množství odpadu.
Výměnný filtr: obal a filtrační vložka spolu tvoří jeden celek. Během údržby se celek vyměňuje za nový. Mohou být šroubovací nebo speciálně s přípojnými hrdly. Na tělese mohou a nemusí mít vypouštěcí šroub na vodu
Filtry do palivového vedení inline: montují se mezi potrubí s označeným směrem filtrace. Jsou v provedení plastovém resp. kovovém.
Předřazované filtry PreLine®: filtry jsou určeny pro filtraci nafty v prvním stupni. Jsou dodávány ve stavebnicovém systému. Mají vysoce integrované funkce, vysokou dynamickou tuhost, účinný ohřev paliva na vstupu, dokonale odlučují vodu, jsou odolné vůči bionaftě a zvyšují životnost hlavního filtru.
V případě prodlužování servisního intervalu výměny filtru paliva dochází k vyššímu opotřebování vstřikovací soustavy (čerpadla, trysek, tlakových ventilů) z důvodu nedostatečného odlučování částic a vody. Na druhé straně snižuje se výkon motoru.
Pro čištění paliva se požívají:
Filtrační vložky: jsou umístěny ve vlastním tělese, které je integrováno do motoru. Filtrační vložky mohou být standardní s filtračním papírem nebo s filcem.
Nekovové filtrační vložky EVOTOP®: méně zatěžují životní prostředí z důvodů, že jsou vyrobeny z jednoho materiálu a tím vzniká nižší množství odpadu.
Výměnný filtr: obal a filtrační vložka spolu tvoří jeden celek. Během údržby se celek vyměňuje za nový. Mohou být šroubovací nebo speciálně s přípojnými hrdly. Na tělese mohou a nemusí mít vypouštěcí šroub na vodu
Filtry do palivového vedení inline: montují se mezi potrubí s označeným směrem filtrace. Jsou v provedení plastovém resp. kovovém.
Předřazované filtry PreLine®: filtry jsou určeny pro filtraci nafty v prvním stupni. Jsou dodávány ve stavebnicovém systému. Mají vysoce integrované funkce, vysokou dynamickou tuhost, účinný ohřev paliva na vstupu, dokonale odlučují vodu, jsou odolné vůči bionaftě a zvyšují životnost hlavního filtru.
V případě prodlužování servisního intervalu výměny filtru paliva dochází k vyššímu opotřebování vstřikovací soustavy (čerpadla, trysek, tlakových ventilů) z důvodu nedostatečného odlučování částic a vody. Na druhé straně snižuje se výkon motoru.
Kabinové filtry
MANN-FILTER Vám při údržbě je nápomocný podrobnými montážními návody, které jsou přiloženy ke každému kabinovému filtru MANN pro osobní automobily.
V případě prodlužování servisního intervalu výměny filtru dochází k jeho zanesení, vzduch uvnitř není dostatečně filtrován, tím se do kabiny řidiče dostane například zápach, částice prachu, pylu, dochází k zamlžování oken.
Hydraulické filtry
Znečištěný hydraulický olej kovovými částečkami, usazeninami mohou způsobit poruchy ovládacích hydraulických prvků. Jedině čisté médium je zárukou správného fungování systému. Pro čištění oleje v hydraulických obvodech motorových vozidel a v průmyslové aplikaci se požívají:
- Filtrační vložky kovové s filtračním médiem:
- papír
- skelná nebo polyesterová vlákna
- mosazné nebo nerezové síťky
2. Výměnné filtry šroubovací
Oblasti používání:
- Sací filtry – montují se do sacího potrubí aby chránily čerpadlo
- Tlakové filtry – montují se přímo do tlakového potrubí
- Do zpětné větve – montují se před hydraulickou nádrž
V případě prodlužování servisního intervalu výměny filtru dochází k výraznějšímu opotřebování částí hydraulického systému.
Vodní filtry
Zajistit spolehlivý odvod tepla v provozu motoru za každých podmínek. Svými filtračními schopnostmi zajistí, aby se neucpal ani ten nejtenčí kanálek chladící soustavy, který musí zůstat bez usazenin. Zachycují při cirkulaci chladicí kapaliny z ní poletující částečky usazeniny, takže kapilárami v motoru prochází pouze čistá chladicí kapalina. Tak je zaručeno optimální chlazení motoru.
Odvětrávací filtry
|
Tyto filtry mají za úkol čistit vzduch a ventilovat nádrže, klikové skříně, nápravy, převodovky. Jednou z hlavních příčin znečištění náplň oleje a následného opotřebování komponent je volně vstupující vzduch. Toto ukazuje na důležitost používání uvedených filtrů. V některých případech převrhnutí stroje má ventilační jednotka ochranný ventil, který zabraňuje vytečení oleje nebo paliva. |
Ostatní
Do této skupiny filtrů se zařazují speciální filtry na:
- Filtraci dielektriku ve strojích pro elektroerozivní obrábění ať už se jedná o řezání nebo hloubení. Úzká spolupráce s výrobci strojů vytvořila z firmy Mann Hummel experta na filtraci dielektriku ve strojích pro elektroerozivní obrábění. Nabízíme široký výběr filtrů s propustností od 3 do 5 mikronů včetně typu v plastu.
- Odlučovače oleje pro uzavřené a otevřené odvětrávání klikové skříně. Vývoj celé řady produktů ProVent® byla zaměřena na nejnovější generaci průmyslových dieselových motorů. ProVent® nastavuje standard pro odvětrávání klikové skříně a nabízí významné výhody.
- Filtry převodového oleje zajišťují čistý převodový olej a tím trvale bezpečné řízení u automatických převodovek.
- Filtry pro kompresory a vývěvy.
- Nové kompaktní čističe vzduchu pro vysoké požadavky čistoty vzduchu
- Filtry pro topení, ventilaci a klimatizaci dle normy EN 779 včetně antibakteriální verze.
- Filtry pro lakovny zajišťují ochranu pracovního prostředí a zaměstnanců díky absorpci škodlivých plynů.
- Filtry pro plynové turbíny a turbokompresory s vysokou provozní stabilitou díky tlakové pevnosti větší než 3000 Pa.
- Filtry pro čistý prostor. Garantovaná těsnost dle EN 1822, včetně filtrů s aktivním uhlím.
|